(PressFire.no): Å skrive slike retroartikler er ikke det lureste jeg gjør, har jeg funnet ut. Det blir jo bare så jeg sitter og spiller spillene jeg skal skrive om i time opp og time ned!
Denne gangen tar vi en kikk på «RollerCoaster Tycoon», tidsrøveren fra 1999.
«White Knuckles» var den opprinnelige tittelen på spillet, som egentlig skulle være en oppfølger til det svært populære «Transport Tycoon». Nok en gang var det ringreven fra Skottland, Chris Sawyer, som satt bak spakene.
Sawyer utviklet en stor lidenskap for berg-og-dal-baner omtrent samtidig som han startet utviklingen av «Transport Tycoon 2», og etter en stund bestemte han seg like greit for å la spillet handle om bare det.
Utgiveren var Hasbro, som etter hvert skulle skifte navn og eiere noen ganger og ende opp som ingen ringere enn Atari, og etter de kjøpte opp Microprose (de som ga ut «Transport Tycoon») ble spillet døpt om til «RollerCoaster Tycoon», og folk verden over ble bergtatt av hvor forfriskende nyskapende, fritt og latterlig bra det var.
Ikke bare dro det inn glødende anmeldelser, men ryktene sier at det totale salget oversteg det som i dagens valuta tilsvarer 1,3 milliarder kroner.
Ikke verst for et spill lagd av tre gubber – Sawyer selv lagde hele spillet, og hadde hjelp av en grafiker for å lage gjenstandene i spillet samt en som komponerte musikken.
Som tittelen hinter bittelitt til var det her total frihet til å lage berg-og-dal-baner som en gal.
Fra klassiske trebaner via hengende vogner til frittfallende monstre – her kunne du kreere akkurat det du ville. Lassevis av deler kunne enkelt settes sammen til å forme din yndlingsbane, og om du hadde råd til det var det noen heftige (og lange) saker som kunne sno seg rundt parken.
Gjerne under bakken også!
Såklart, jo mer freidig du var med loopene og korketrekkerne, jo mer spy måtte tørkes, men de små parkgåerne kunne tåle en støyt.
Dog, ikke uendelig mye. En heftig bane med et vanvittig dropp som gikk rett over i en 180-graders sving, fikk raskt gjestene til å fly veggimellom ut av vognene sine.
Selvfølgelig hysterisk morsomt for oss som spilte, men det betydde dårlige skussmål for parken. Å ha en save-fil i bakhånd der du kunne være bajas var et must.
Klart, det var ikke bare berg-og-dal-baner du kunne lage her. Det var jo en hel park som måtte designes, bygges og vedlikeholdes. Gokart-baner, tømmerrenner og monorails var blant morsomhetene du kunne lage selv, men butikker og andre kuriositeter måtte til for å få inn noen kronasjer i magnatpungen.
Og hvem kan ikke glemme den morbide gleden av å plukke opp en grinete og søppelkastende gjest og slippe han ned i en vollgrav spesielt designet for å drukne folk. Slike spill finner den sadistiske siden i oss alle!
(Klikk denne for å lese vårt tilbakeblikk på Chris Sawyers andre megasuksess)
Som mange sikkert har fått med seg kom det to oppfølgere, og der «RollerCoaster Tycoon 2» fikk litt tyn for gjenbruk av både grafikk og brukergrensesnitt var «Rollecoaster 3» en totaloverhaling. 3D-grafikk og mange nye muligheter gjorde det til et litt annerledes spill enn de to første, selv om du kunne importere berg-og-dal-banene du hadde lagd slik at de ble vist i 3D.
Chris Sawyer selv hadde lite med den siste å gjøre annet enn å gi noen tips til Atari, og etter «Locomotion» kom i 2004 har det vært tyst fra mannen som har tatt så mange timer av våre liv.
Faktisk dukket det opp et brettspill i serien også, uten at jeg har fått prøvd det. En pinballmaskin dedikert til serien kom også på markedet.
Uansett: syv år er gått siden sist gang vi fikk et nytt «RollerCoaster Tycoon», og endelig er et nytt spill er under utvikling! «Rollecoaster Tycoon 3D», som er eksklusivt til Nintendo 3DS, skal visstnok komme til første kvartal 2012 – stort mer enn som så vet vi ikke.
Del dine minner om disse herlige spillene i kommentarfeltet under.
Og kanskje du vil mimre litt mer om gamle dager – i så fall klikker du deg inn på en av disse her: