KØLN (PressFire.no): Dette er spillet som fikk det til å krible og bruse aller mest, av det som var mulig å teste under GamesCom-messa tidligere denne måneden.
Disken jeg hadde ønska det gikk an å dytte ned i veska og ta med hjem.
Et uoriginalt valg? Ja, kanskje. Men det føles som å fortsette ned samme stien Crystal Dynamics begynte på for to år siden – bare med bedre grafikk, finslipt og forbedra på flere punkter, og med dypere muligheter til å utforske sammen med eventyreren Lara Croft.
Vi har testa «Rise of the Tomb Raider».
Kvalitetstid med Lara
GamesCom har blitt den spillmessa som byr på mest kvalitetstid sammen med Lara Croft. Det var også her, på et lignende klamt bakrom, vi fikk den første spilletiden med «Tomb Raider» i 2012 – et halvt år før lanseringa.
Da viste utviklerne en bit fra spillet lagt til den litt tamme starten.
Den innledende skepsisen ble kjapt snudd da det ferdige spillet kom ut. Senere fikk vi enda en anledning til å gripe tak i kontrolleren og se hvordan Lara tok seg ut (med bedre, balsamert hår!) på nye konsoller, i en oppdatert «definitive edition».
«Rise of the Tomb Raider» blir altså det første spillet fra Crystal Dynamics utviklet fra bunnen av primært til Xbox One og PlayStation 4, og det legger du fort merke til når spillet rulles i gang. På pc vil det trolig se enda mer gnistrende ut – men vi fikk bare titte på og spille Xbox One-versjonen, naturlig nok.
NB! I videovinduet kan du selv se det partiet fra «Rise of the Tomb Raider» vi fikk teste i løpet av GamesCom.
Et PlayStation-ikon, først til Xbox
Mye av oppmerksomheten rundt «Rise of the Tomb Raider», siden det ble annonsert i fjor sommer, har nemlig dreid seg om den avtalen Microsoft har sikra seg. Dette spillet er kun mulig å spille på en Xbox One eller Xbox 360 denne jula.
PlayStation 4-folk må vente i ett år, og pc-lanseringen (Windows) blir en gang «tidlig i 2016».
Og det skjer med selveste «Tomb Raider», på mange måter et av de første store PlayStation-konsollspillene – et ikon for Sonys den gang gryende konsollsatsning.
Gjorde Internett hissig
Seddelbunken var helt sikkert stor. Etter å ha ruslet rundt på messegulvet i Køln og hørt på småpraten rundt omkring – både offisielle og de mer uformelle – er det bombesikkert at dette er spillet Microsoft tror og håper vil få fart på salget av Xbox One denne jula.
Det er selvsagt hele baktanken med avtalen de har gjort med Square Enix.
Sony på sin side har gjort, og gjør, akkurat det samme (blant annet med «Street Fighter V»). Hvordan nettopp flørten mellom Microsoft og neste «Tomb Raider» fikk så mye pepper og gjør folk så kommentarfelthissige, skyldes nok i stor grad den klønete måten dette først ble formidlet på. Redmond-giganten hadde sjansen til å informere om dette på feelgood «Bayonetta 2»-vis, men endte i stedet opp med å terge på seg Internett da ordet eksklusivitet først ble nevnt for et års tid siden ... noen måneder etter «Tomb Raider» først hadde blitt annonsert.
Et annet tegn på viktigheten av denne lanseringen, er at PR-jobben, demoen vår og den innledende praten fra spillskaperne på GamesCom, var noe Microsoft tok regien på i Köln. Den jobben ville de selv ha overoppsynet med.
Her skal det på ingen måte tråkkes feil på planken, ingen utslitt og litt uoppmerksom spillutvikler godt i gang med sitt 144. intervju i løpet av en svett spillmesse skal ved feiltagelse bruke «v»-ordet denne gang.
Det starter med helikopterdrama
NB! Her kommer noen avslørende øyeblikk fra «Rise of the Tomb Raider», i tilfelle du helst vil skånes mot slikt. Litt av dette ble vist under Microsofts GamesCom-pressekonferanse (etter cirka 1 time og 43 minutter) – resten av det kan du se selv i videovinduet, i en 13 minutter lang film Microsoft har frigitt.
«Rise of the Tomb Raider» tar oss først med inn i en fluktsekvens der et helikopter kommer svevende over jeepen Lara sitter i. Flukten ender selvsagt i krasj, og en fortumlet heltinne krabber til slutt ut.
Det forrige «Tomb Raider» var en såkalt reboot. Der møtte vi Lara som 21-åring, først livredd og svak – og senere så vi henne vokse med oppgavene på den ugjestmilde øya hun og hennes venner forliser på.
Nå er det en tøffere og mer moden gravrøver vi møter.
– Lara drar på sin første «Tomb Raider»-ekspedisjon. Her forklarer vi litt mer hva som ligger bak, for Lara har lett etter svar på hva som egentlig foregikk i det første eventyret, forteller Rich Briggs, merkevareansvarlig hos Crystal Dynamics.
Han viser oss de første scenene. Blant annet den med jeepen og helikopteret.
– Etter ett år oppdager hun hva faren har undersøkt og forsket på, og det gir henne nytt håp. Hun reiser til Syria, dit sporene leder henne, til et forlatt gravområde. Det er her vi hopper inn i handlingen.
Etter en strabasiøs klatretur, der hun får brukt de nye fjellstøvlene sine, kommer det første øyeblikket der Crystal Dynamics' Rich Briggs lar oss nyte noen sekunder av utsikten. Kanskje det ikke kommer godt nok fram sett i et lite videovindu, men her ser vi for første gang at dette virkelig er Neste Generasjon «Tomb Raider».
Lyseffektene, det harde sollyset, skyggene som kastes fra fjellsidene og Syria-«sandskapet» under oss gnistrer og byr på langt mer kompleksitet enn vi har sett før i denne spillserien.
Tilbake i revesaksa
Herfra og ut får vi selv Xbox One-kontrolleren i fanget og beskjed om å utforske en av grottene. Et «Tomb Raider» uten interessante huler å utforske, er jo dødfødt. På dette punktet fikk spillskaperne kritikk etter forrige etappe.
Hulene var for enkle, for få og dannet ikke det krydderet vi forventer av et Lara-eventyr.
På Microsofts Køln-pressebrief viste de fram jegeren og rovdyret – en Lara med større repertoar i nærkampene (to fluer fiender i én smekk!), nærmest en drapsmaskin i måten hun ryddet en leir med banditter samtidig som blodspruten sto.
På bakrommet et par dager senere var alt dette tonet ned, og altså utforskningen av en gåtefull hule var noe av det som sto på menyen.
Det meste er kjent om du spilte forrige «Tomb Raider» i måten du manøvrerer. En forskjell jeg noterte meg er flere uforutsigbare øyeblikk. Som for eksempel fella du ramler ned i, hvis du ikke legger merke til at noen planker på gulvet ligger ørlite grann skeivt (og selvsagt videreføres de groteske animasjonene fra forrige gang, hver gang Lara faller ned og dør).
En kvass revesaks er med også denne gang, akkurat som i GamesCom-testen vår i 2012, bare at nå er denne gjemt under vann.
Crystal Dynamics er på samme nivå som Naughty Dog («Uncharted») når det gjelder å lage spektakulære actiontablåer – filmklipp som avveksler spillsekvenser, og ender opp i større-enn-livet-situasjoner.
Ikke bare en actionparade
Det er mer interaksjon med miljøene. Mer gåteløsning. Det var noe som ble savnet fra «Tomb Raider», men Crystal Dynamics både lovte og demonstrerte gjennom hands on-sjansen vi fikk at de har forbedret seg på dette området.
At vi får solid action, lik den vi så fra Microsoft-briefen, kunne vi jo regne med. Men de av oss som også vil ha avbrekk med puzzles, variasjon og lett hjernetrim blir trolig også hørt. I hvert fall ga den huleutforskningen vi fikk i løpet av en 20 minutters periode tegn på det.
En grotte delvis fylt med vann, der du må arbeide deg rundt for å få enda mer vann til å strømme inn, ligner på situasjoner fra «Tomb Raider», men det er nå mer traversering og interaksjon med miljøene.
Hulene og spillområdene generelt er vesentlig større enn i tidligere Lara-spill, blir vi fortalt.
«Rise of the Tomb Raider» kunne lett blitt en flat actionparade med nærbilder av Lara idét hun kvester fiendene på mer groteskt vis – som vi så eksempler av under Microsoft-briefen på GamesCom – og grandiose klipp der frøken Croft får juling av omgivelsene.
Denne demonstrasjonen viser andre sider ved spillet. Det er smartere, penere, dypere, mer variert og heldigvis: gravrøvingen ser ut til å være tilbake i «Tomb Raider»!
«Rise of the Tomb Raider» lanseres til Xbox One og Xbox 360 13. november. Windows-pc får «tidlig i 2016», og PlayStation 4 må vente til «jula 2016».