Se PlayStation-spillene det aldri ble noe av

Romaper, zombier og en kvinnelig leiemorder.

23. august 2012 09:00

(PressFire.no): Sonys Cambridge-studio er ikke blant gigantens flaggskip. Utover utviklingen av halvstore spill som «MediEvil», PSP-versjonen av «LittleBigPlanet» og kommende «Killzone: Mercenary». har de hatt en slags støttefunksjon for Sonys andre britiske studio.

De har blant annet hjulpet Sony Liverpool, som ble lagt ned i går, med å montere flere av de populære «Wipeout»­-spillene.

Om vi skal tro portefølja til grafikeren Jason Wilson, som har jobbet for studioet i en årrekke, har de likevel hatt en bunt interesse prototyper liggende - uten at de ble realisert.

Leiemorder på reisefot

En av idéene deres sentrerte rundt en kvinnelig «globetrottende, Kill Bill-aktig leiemorder», ikke veldig langt unna omrisset til floppen «WET». og het «Zodiac Assassin».

Her skulle spilleren reise til både Tyrkia og Japan for å utøve det brutale yrket sitt, i tillegg til å ture innom De Dødes Dag i Mexico (særlig kjent fra klassiske «Grim Fandango»).

Ifølge Wilson ble prosjektet skrotet fordi Sony hadde eglet seg innpå Ninja Theory og sikret rettighetene til actionspillet «Heavenly Sword».

 - Det er veldig synd at ikke engang noen av disse konseptene ble realisert, for vi så mange av idéene våre i andre studioers spill, og de ble både kreative og finansielle suksesser, sukker utvikleren i innlegget.

Apestreker

Samtidig som snikmorderspillet jobbet de også med en radikalt annerledes greie til PlayStation Eye-teknologien. «Simian» var rett og slett et slags apespill.

- Prosjektet ble skrotet ganske tidlig i preproduksjon, muligens fordi det var for ambisiøst for Eye-kameraet. Kjernekonseptet ble skalert ned og teknologien lagt inn i spillet «EyePet».

Spillet var visstnok et slags eventyrspill, hvor man allierte seg med en gjeng romvesenapekatter på en fremmed jungelplanet. 

Zombier og romvesener

Året etter begynte Sony Cambridge å samle trådene for «Manhattan», som skulle ende opp som et «survival horror»-spill. Med zombier, selvsagt.

- Spillet ble pitcha som et førstepersons actionspill med strategielementer, hvor spilleren skulle holde andre overlevende ved god helse og frakte dem til ulike stoppesteder, erindrer han.

Zombiesambaen gikk likevel ad undas, i likhet med «Revolution 4». Det var et førstepersons skytespill satt til Storbritannia, hvor romvesener kom fallende og terroriserte befolkningen.

Høres det kjent ut?

- Like etter at vi bragte fram idéen  lærte vi at «Resistance: Fall of Man» , som utrolig nok hadde identisk konsept, var under utvikling hos Sony America. 

Du kan se resten av konseptskissene i galleriet vårt, eller på Jason Wilsons blogg.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3