Se verdenspremieren av «Battlefield 4»!

- Skitkul å være med på noe nytt, sier direktøren til PressFire.

27. mars 2013 08:05

SAN FRANCISCO (PressFire.no): - Ser man på DICE som studio, har vi alltid hatt et teknisk driv. Forsøkt å gjøre sakene bedre enn alle andre, insisterer direktør Patrick Söderlund til PressFire.no.

Om man ser på den rykende ferske traileren på toppen av denne siden, er det vanskelig å skyte ned den påstanden. Svenskene ser ut til å ta sitt andre grafiske kvantesprang på få år med etterlengtede «Battlefield 4», som ble avslørt for første gang i dag.

Nå skal de digitale krigsveteranene endelig bruse for fullt med fjærene, og bruke neste generasjons konsoller og pc for å vise konkurrentene hvor skapet står.

«Journey»

- Inspirert av

EA-studioet trosser motgangen etter lunken kritikk til enspillerdelen i «Battlefield 3», og vender søkelyset rett på fortellingen.

- Vi har nok sakte men sikkert modnet litt. Lært å fortelle historier bedre, og kommet ganske langt i å skape figurer man bryr seg om på et annet vis.

Hjemmeleksene har de slurpet i seg fra trakter de færreste nok kunne spådd.

- Inspirasjon er hentet fra «Journey» og «The Walking Dead». Ikke nødvendigvis de største og dyreste opplevelsene. Hva har de gjort? Hva kan vi lære av dem? Også har vi forsøkt å overføre det til våre egne planer, røper direktøren til PressFire.

Ambisjonene er samlet under den halvkorny parolen «Human. Dramatic. Believable»

- Historier man bryr seg om

- Er det større fokus på historie denne gangen?

- Ja, veldig mye større. Vi har gjort store omjusteringer hos enspillergjengen. De har fått et litt annet anslag, og er veldig fornøyde med å fortelle historien om disse figurene som leder til masse konstiga saker. Det har vært viktig å skildre historier man bryr seg om, og jeg håper at det synes.

- Hva har det å si for balansen mellom en- og flerspilleren?

- Det er nesten som å lage to ulike spill, men vi forsøker å få dem til å henge sammen. Det gjør de såklart. Vi jobber naturligvis steinhardt med å gjøre store fremskritt på flerspillersiden også - det var der «Battlefield» ble stort og det serien er kjent for.

- Men vi tror at det er ganske mye å hente i enspillersiden også. Som studio får man himla mange muligheter av å jobbe med EA på så store prosjekter som «Battlefield». Teamets ambisjon er å lage den beste enspillerdelen noensinne, så får vi se om de lykkes med det. Ambisjonene er i alle fall på plass.

Lamslo skuespiller

Uten at han vil være for spesifikk, dagens tema var først og fremst historiefortellingen, lover Söderlund at de ansvarlige for flerspilleren jobber med å kombinere de beste elementene fra seriens røtter med nye konsepter som skal gjøre at det kjennes «nytt og fresh».

- Det var jo en veldig visuelt slående opplevelse i dag. Blir det virkelig så heftig i flerspilleren også?

- Absolutt! Absolutt! Det er et stort steg framover, lover svensken.

Samtidig ønsker han å gjøre et sentralt poeng ut av noe av presisjonskirurgien også. Som at skuespillet angivelig har nådd gyselige høyder.

- Det er første gangen vi kan hive inn en skuespiller som ser og attpåtil oppfører seg som i virkeligheten. Noen ganger ser man en figur som ikke går overens med stemmen i det hele tatt. Da skurrer det.

Han mimrer fra da de viste den imponerende traileren til skuespillerne i Los Angeles, og ble møtt av en måpende forsamling, som nærmest syntes det var ubehagelig.

- Irish, den mørke fyren i presentasjonen, han er jo Omar fra The Wire. Ganske kjent skuespiller. Han utbrøt «jeg kan ikke se på det her!». Det var helt snålt for ham.

- Kan bli for realistisk

Vi vet ikke helt om vi tror ham, men Söderlund bedyrer at det slående utseendet ikke er hovedprioriteten her. Se under panseret, anmoder han.

- Grafikken spiller litt andrefiolin. Det er klart den er imponerende, men vi legger ikke så mye kreativt fokus på den. Det brukes heller i selve spillet. Det finnes så mye i enspilleren som vi aldri har gjort tidligere, og det det finnes så mye nytt i flerspilleren. Vi må fornye oss hver gang - tilby fansen noe nytt.

- Hvis ikke kan vi slutte med det her og begynne med noe annet.

- Det vekker jo et spørsmål. Dere lager et krigsspill som med tiden har blitt ekstremt realistisk. Kan det bli for virkelighetstro?

- Ja, absolutt. Og det er jobben vår å sørge for at det ikke blir det. Killene på jobben bruker å snakke om at de «leker cowboy og indianer». At det er følelsen de går for.

- De er veldig nøye på at … vi er selvsagt ingen tilhengere av krig. Som når man ser en krigsfilm skal dette være en spennende opplevelse, men på ingen måte prøve å rosemale hva krig er for noe. Det er selvsagt en skjør balanse, som blir vanskeligere og vanskeligere jo heftigere opplevelsen blir.

- Hva faen gjør de?

Både DICE og moderskipet EA har eksperimentert grundig med sosiale tjenester og ulike former av sammenkobling - med varierende hell - de siste årene.

Nå flagger PlayStation 4 usedvanlig høyt med denne formen for digitalt fellesskap, noe Söderlund er godt fornøyd med.

- Vi gjorde, synes jeg, en veldig god jobb med Battlelog på pc. Folk spurte «hva faen gjør de det her for?», men nå synes de det er bra og synes det skal være sånn. Vi gjorde derimot en jævlig dårlig jobb med å få inn Battlelog på konsoll, det var praktisk talt ingenting. Det har vi lært av, kommer det, rett fra levra.

Og vinden skal ha snudd.

- Det blir en helt annerledes opplevelse på konsoll fremover, og det betyr faktisk veldig mye. Dette er et spill vi vil at du skal spille med kompisene dine. Også på konsoll - det er ganske vanskelig i dag.

Nettbruk til besvær?

- Det ble nevnt i dag at enspilleren skal ha sosiale funksjoner og være veldig tilkoblet. I kjølvannet av «SimCity» er det nok mange som tenker at det kan by på problemer. Hva legger dere i de begrepene?

- Enspilleren skal kunne spilles som den alltid har gjort, sier direktøren kjapt, før han følger opp:

- Det er ganske mange tillegg som er såkalt sosiale, men de er der for at du skal ha det artigere alene og med kompisene dine.

- Vi fokuserer ikke på de tusentalls femtenåringene som spiller på Internett, vi prøver heller å koble deg til vennene dine. Da kan det tenkes at man gjør opplegg i enspilleren også - at det blir mer gjennomsiktige grenser mellom en- og flerspiller.

Ekstastisk avsløring

De som har investert noen speciedaler i en robust spillpc har allerede vært bestekompiser med DICE, mens konsolleiere stort sett har trukket et noe stumpere strå.

Nå begynner de nye konsollene omsider å gjøre sitt inntog.

- Spesifikasjonene på PlayStation 4 er jo offentlige nå, og det er en veldig kraftig maskin. Opplevelsen kommer til å være som vi så i dag!

Det faktumet sliter Söderlund med å skjule sin begeistring for.

- Man kommer ikke unna at det er skitkul å få være med på noe nytt, jubler han.

- Jeg er like spent over å se andre utvikle saker som oss selv. Nå viser vi spillet igjen om en halvtime, og det er jo for utviklere. Vi synes at alle som er på GDC burde komme og se på det om de vil. Vi har invitert Valve og sikkert Activision og andre selskaper.

- Har dere virkelig invitert erkekonkurrenten Activision?

- Jeg tror faktisk det. Jeg håper det! gliser DICE-generalen.

- Cliff Bleszinski er her også, bryter vi inn om den nylig arbeidsløse «Gears of War»-skaperen.

- Er han det, ja? Fan va kul!

Vil inspirere

Når vi spør Söderlund om han virkelig er komfortabel med å røpe alle kortene allerede, sitter svaret allerede ferdigfordøyd og klart til utskyting fra tungespissen.

- Hvorfor ikke? Vi har ingenting å skjule. Enten så liker de det, eller så gjør de ikke det.

Faktisk gir han uttrykk for at det kan gagne utfordrerne når de slipper hansken som første store krigsspill til neste konsollgenerasjon.

- Forhåpentligvis kan vi inspirere noen - vi tar alltid inspirasjon fra andre. Og det kan være fra uventede hold, mobilspill og alt. Samtidig som vi naturligvis ser på «Halo» og «Call of Duty»og slikt. Vi spiller alle dem, og tar sikkert en del tanker og idéer derfra.

- DICE har alltid hatt et sterkt teknologisk fokus, derfor tror jeg mange føler at vi kan vise fram greier som skyver grensene litt.

- Konkurransen med «Call of Duty» er særlig tøff, men det kan virke som om dere har lagt en plan som startet allerede for noen år siden?

- Det er klart det har vært sånn. Hele Frostbite-initiativet har vært en fremtidsteknologi, en motor som skal være justerbar for fremtiden. Sånn skal det fortsette å være, det ligger i DNA-et vårt og vi koser oss med det.

- Activision har ikke valgt å ha det samme fokuset, men jeg aner ikke hva de holder på med nå. Kanskje de har noe enda bedre? pønsker han, så usedvanlig diplomatisk at det punkterer all tvil om at han er veldig, veldig fornøyd med kveldens visning.

«Battlefield 4» skal utgis til pc og neste generasjons konsoller i løpet av høsten.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3