LOS ANGELES (PressFire.no): Det har gått over 20 år siden det forrige spillet etterlot spillerne på kanten, og New York City har fått en litt annen karakter.
Den noe sterile metropolen fra det forrige spillet har blitt erstattet med et mer «livlig» uttrykk.
Byen er stort sett lagt i ruiner, men naturen har fått ta seg til rette over årene. Dermed ser det ut til at Crytek denne gangen kombinerer erfaringene med bylandskap fra «Crysis 2» med naturskjønne omgivelser fra «Far Cry» og det første «Crysis».
Med andre ord er det både grønnere og våtere. Ikke helt ulikt Naughty Dogs nye postapokalyptiske yndling, «The Last of Us».
Og selvfølgelig ser det fantastisk ut!
NB! Her finner du alle E3-sakene våre. Nederst ser du en fersk trailer fra «Crysis 3».
I E3-demonstrasjonen som vi fikk er det den nye pil-og-buen som har hovedrollen.
Forskjellige piler kan brukes til ulike formål: de kan tilby deg en musestille «pantermetode», eller «neshornmetoden» med full munningsflamme og masse støy.
Den ganske frie og åpne tilnærmingen fra de forrige spillene er fremdeles intakt, hvor verktøyene ligger til rette for å løse det på din egen måte.
Vil du jobbe i det skjulte, hvor du tar ut én og én? Det er opp til deg.
Skulle du bli oppdaget er det uansett ikke noe problem å tilpasse strategien deretter. Du vil både ha eksplosive piler for formålet, eller andre våpen i arsenalet. Du har til og med piler med elektrisk sjokk for de stakkarene som står lagelig til i en sølepytt.
Her velger utvikleren av spillet å markere alle synlige fiender med visiret, hvor han velger å hoppe ned fra en høyere etasje og rett ned i en kulp.
Like etter er nanodrakten aktivert og han er nærmest usynlig. Om to sekunder står en pil i ryggen på en intetanende fiende.
Herfra sniker han seg strategisk rundt i miljøet for å plukke «epler». Én etter én tar disse turen til de evige jaktmarker.
Men til det sjette byttet blir han oppdaget, og må ty til andre metoder. Da kommer eksplosivene ut, og det tar ikke mer enn én pil før både han og naboen faller om.
Nestemann står og venter i en vannpytt – da vet du hvordan det går.
Den lille seksjonen vi fikk se vitner om et mer gjennomtenkt og interessant nivådesign, som kler den unike «friheten» til å finne egne løsninger som disse spillene har.
Spør du meg manglet selve nivådesignet i «Crysis 2» en «filosofi» og tilnærming som kledde eller passet utfordringene som friheten tilfører.
Situasjonene fremstår også mer spektakulære, men det vil vise seg om det bare er snakk hemming av friheten videre i spillet.
Uansett kan det nå se ut som Crytek endelig klarer å finne pulsen på spillet sitt hvor de ikke bare makter å lage en av verdens mest avanserte spillmotorer, men også designe selve spillet.
«Crysis 3» slippes til Xbox 360, pc og PS3 i februar 2013.