Skjemmes de av dette «Call of Duty»-spillet?

Vi fikk såvidt se Vita-spillet før vi ble kastet på dør. Det vi fikk se så ikke bra ut.

23. august 2012 19:14

KÖLN (PressFire.no): Da Sonys storsatsning PlayStation Vita ble vist frem på E3 i fjor, var «Call of Duty» et av spillene som sto på skrytelista.

Vi fikk ikke se noe fra det, men med den grafiske styrken til konsollen - og ikke minst det faktum at den har både en robust onlinefunksjonalitet og to styrestikker - gjorde at mange fattet interesse.

Så ble det tyst som i graven.

På E3 i år ble vi forsikret om at joda, spillet er fortsatt under utvikling. En undertittel fikk vi også, «Black Ops Declassified», men noe fra selve spillet fikk vi ikke se. Ikke et eneste bilde. Flere begynte da å mistenke at spillet enten ikke var under utvikling i det hele tatt, eller var nær skraping.

- Ikke film eller ta bilder

Men slik var det altså ikke, for på Gamescom fikk vi se en trailer under Sonys pressekonferanse dagen før selve messa startet. Kraftig mumling i salen kom dessverre ikke av at folk var positivt overrasket til denne traileren, for spillet ser utrolig uferdig ut.

Litt senere på messa fikk vi være med bak lukkede dører for å se på spillet selv, uten at noen av vår dårlige følelse ble fjernet i det hele tatt.

- Før vi starter vil jeg si noen små ting, sier Ryan Scott, produktsjefen for «Call of Duty»-spillene hos Activison.

- Dere får ikke ta bilder, ikke filme, og det vil ikke være tid til spørsmål etterpå.

Bange anelser med én gang. Spesielt da halve presentasjonen er traileren fra pressekonferansen, som alle i rommet allerede har sett. Scott fortsetter med en punktliste med hva vi kan forvente oss.

- Maks fire mot fire online («Medal of Honor» på PSP støttet 32 spillere).
- Enkeltspillerdelen er delt inn i oppdrag som også inkluderer time trials og survival-brett.
- Historien er basert på «Black Ops 1», men foregår før oppfølgeren.

Noen gode nyheter er det å skimte inni veggen med tekst. Level-systemer, killstreak-rewards, perks og prestige-nivåer er med.

Bam, bam, bam. Scott leser rett fra lista i en forrykende fart. Nå skal vi få en kjapp kikk på spillet in action.

Granat med et sveip

Bak i rommet sitter det fire spillere som kjører i gang en 2vs2-kamp, og spillet ser unektelig litt mer morsomt ut nå enn under traileren. Fokuset rundt hele seansen virker å være å vise frem granatkastingen, som gjøres via et sveip på berøringsskjermen.

Ved å holde på skjermen kan du selv bestemme akkurat hvor du vil kaste granaten, noe som ikke har vært mulig tidligere.

Selve spillet ser ikke vanvittig bra ut, for å si det sånn. Bildene du ser i denne artikkelen er ikke representativt for det vi fikk se.

Bildeoppdateringen røsker veldig når de to små lagene barker sammen i en trappeoppgang, teksturene gir alt et grøtete utseende og når vi tidligere i uka fikk se «Killzone» på samme plattform, med ufattelig mye bedre grafikk, skjønner vi at dette er hastverksarbeid.

Det blir nærmest parodisk når Scott forteller hvor stolte de er av omgivelsene i spillet. På fire flatskjermer bak han skriker grafikk som holder sent PSP-nivå mot oss, men han er likevel imponert.

«Resistance» med ny grafikk?

- Vi er veldig stolte over områdene i spillet vi har lagd. Alt fra hvordan flaggene vaier i vinden til hvordan lyssettingen er.

En journalist bak meg hvisker at han synes dette ligner mistenkelig på «Resistance: Burning Skies», et Vita-spill som kom ut for ikke lenge siden. Han hadde kanskje mer rett enn han trodde.

Etter knappe ti minutter er hele seansen ferdig, og alle blir bedt om å forlate rommet. Noen få slår hendene sammen et par ganger.

- Vi skjønner at dere har mange spørsmål, men det er så travelt her at det ikke er tid til å svare på alt dere lurer på, sier Scott, selv om det er tjue minutter igjen før neste gruppe skal inn.

En slik avslutning er helt stikk i strid med alle andre presentasjoner jeg har vært på under GamesCom. Hm.

focus on one

«Founded in 1998, we  solid title at a time»

Utviklerne av spillet er Nihilistic Software, som tidligere i år slapp det nevnte «Resistance » til lunkne anmeldelser. Dette var i mai, og når vi leser på hjemmesiden deres ser vi at de selv proklamerer at de kun jobber på ett spill i gangen.

Altså har «Declassified» muligens bare vært i utvikling i såvidt fire måneder, og har lansering om knappe tre, i november.

Det skal bli veldig spennende å følge den videre utviklingen i sagaen om «Call of Duty: Black Ops Declassified», for jeg blir overrasket om utviklerne greier å ro dette i land. Måten Activision og Sony håndterer spillet på vitner litt til at de skjemmes av produktet også.

Slik spillet ser ut nå, og med lovnad om at det skal være i butikk om bare noen måneder, så ser jeg ikke hvordan dette kan gå bra. Men hvem vet?

«Call of Duty: Black Ops Declassified» lanseres til PlayStation Vita i november.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3