Det er ingen tvil om at «Battlefield 3» blir et eksepsjonelt pent spill – på PC.
Mens trenden i skytespillsjangeren har blitt å optimalisere for konsoll, for å tjene på det digre konsollmarkedet, klinker «Battlefield 3»-utvikleren DICE til med PC som hovedplattform og skalerer heller nedover, for å få maksimalt ut av sin beinharde nye spillmotor, Frostbite 2.
PC-spillere jubler, mens det (til en forandring) er konsollfolket som er redde for å bli nedprioritert.
Og, som Kotaku har plukket opp, er YouTube-folket tidlig ute med krass kritikk. Brukeren «teamPYR» har satt sammen en video med PC-versjonen og, ehm, «PS3-versjonen» side om side.
NB! Se videoen nederst i saken!
Vi testet «Battlefield 3» på PS3 i Köln, uten å bli helt satt ut av grafikken. Da var spillet riktignok ikke ferdig.
- Da jeg spilte spillet på Gamescom tidligere i år, var det ingenting ved PS3-versjonen som blåste sokkene av meg rent visuelt, sier vår utsending, Erik Fossum.
Det må derimot ikke konkluderes med at spillet vil se dårlig ut.
- Det må påpekes at det var en uferdig kode som til stadighet kræsjet, og at det kun var co-op-delen vi fikk se. Det ville vært urettferdig å gjette seg til hvordan det ferdige spillet vil se ut basert på dette.
I et intervju med GeForce.com har Patrick Bach i DICE fortalt at spillet tvert imot vil tjene på å lages for den kraftigste plattformen. Han mener det vil se bedre ut enn det meste annet på markedet, også på konsoll.
Ifølge Bach er konsollfokuset i bransjen er et hinder mer enn noe annet.
- Dette er det største problemet vi har i dag, de fleste spill er faktisk fremdeles basert rundt samme kjerneidé om at konsoller er fokuset ditt, som en overlegen plattform eller noe. Jeg vet ikke hvorfor. Det var sannheten for fem år siden, men verden har gått videre. PC-er er langt kraftigere enn dagens konsoller og det er nesten ingen spill der ute som faktisk drar nytte av dette, sier Bach og fortsetter:
- Målet vårt er å bruke den kraftigste plattformen for å prøve å bevise hva spill blir i fremtiden i stedet for å bruke det laveste felles multiplum og så bare legge til nye teksturer med høyere oppløsning og kantutjevning på PC-versjonen. Vi gjør det den andre veien – vi starter med den beste teknologien vi klarer å finne og skalerer det heller ned for konsoller.
Stor forskjell mellom de to blir det nok uansett - om enn fordi PC-versjonen ser ut til å bli overlegent bra.
Om forskjellen blir så stor som i denne videoen, gjenstår å se.
«Battlefield 3» lanseres til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 den 27. oktober.
...og slik ser spillet faktisk ut på PS3. Her fra Late Night with Jimmy Fallon: