(PressFire.no): Det tankefulle skytespillet «BioShock» er blant 2000-tallets mest hyllede spillopplevelser, og løftes gjerne frem som et av mediumets fremste eksempler på involverende historiefortelling
Suksessen skyldtes nok i større grad de unike fortellerteknikkene, den velskildrede undervannsdystopien Rapture og den politikktunge historien enn grafikken - som vel å merke var moderne da spillet debuterte i 2007.
En av grafikkdesignerne hos Crytek UK, Scott Homer, har latt seg friste til å gjenoppfinne dypvannsmarerittet med arbeidsgivernes toppmoderne CryEngine 3, og sluppet skisser av hvordan «BioShock» kunne sett ut - om «Crysis»-gjengen tok føringa.
Her er det et tydelig skarpere og mer detaljert Rapture vi ser, med moderne lyssettingstriks og oppdaterte teksturer
Også de ikoniske «Big Daddy»-kjøttrobotene har fått en skjønnhetsbehandling.
Arbeidet skal være et rent hobbyprosjekt for grafikeren, som til daglig er disponibel for prosjekter som «Crysis 3» og «Homefront 2».
Lite tyder på at dette blir et spillbart prosjekt i overskuelig fremtid, og det hadde nok også krevd større ressurser.
«BioShock»-studioet Irrational Games jobber for tiden med det neste avsnittet i den populære spillserien, og «BioShock Infinite» tar turen opp fra havet og ut til skyene.
Utviklingen nærmer seg sluttfasen for studioet, til tross for at de har mistet både innholdssjefen og en av de grafiske lederne.
Det er ikke kjent om avgangen deres kan knyttes til at «BioShock Infinite» er utsatt - kjendisanalytikeren Michael Pachter tror for eksempel at «Grand Theft Auto V» har skylda,
Studioet har nok uansett hendene altfor fulle til å overhale forholdsvis skytespillet fra 2007, og da er Homers hobbylek det nærmeste vi kommer «BioShock» anno 2012.