Slik skal du bygge opp mafia-imperiet ditt midt mellom hippier og Vietnamkrigen

Vi har sett «Mafia III».

6. august 2015 08:01

KØLN (PressFire.no): Jeg har sett nettsaker og Twitter-meldinger der navnet mitt er nevnt i løpet av dagen, og det på språk jeg ikke forstår. 

Det må da være et godt tegn, smilespør en av «Mafia III»-spillskaperne, Aaron Contreras.

Aaron Contreras lager historien
til «Mafia III».
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).

Overraskende historie

Endelig kan disse folka snakke om spillet de har jobba med. 

Først kom en tørr pressemelding, der 2K Games bare bekrefta at de lager et nytt «Mafia». Onsdag ble den etterlengta oppfølgeren formelt avduket – som varslet. 

Debuten skjedde med det som helt sikkert er en påkosta filmsnutt (se i videovinduet i saken), der vi får møte den nye hovedpersonen og ramma for historien meisles ut. 

På GamesCom-spillmessa i Tyskland denne uka ble det servert flere detaljer rundt hva folka bak «Mafia III» egentlig prøver å realisere.

Den tyske sommerheten fikk samtidig svetta ut noen detaljer vi ikke så i den 20 minutter lange demoen. Det drypper altså litt her:

20 minutter med «Mafia III»

«Mafia», og oppfølgeren fra 2010 har masse fans («Mafia II» klarte ikke helt å levere, til tross for grunnlaget de hadde). Såpass tallrike er de, fansen, at hver gang en stemmeskuespiller fortvitrer seg litt, eller nedskjæringssaker hos de tsjekkiske opphavsmennene dukker opp, trekkes det et sukk – det formelig blomstrer av nostalgi og lengsel i kommentarfelt eller sosiale medier.

Vekk med Italia?

Hovedpersonen heter Lincoln Clay. Han er afroamerikansk, svart og bosatt i New Orleans. Han er altså ikke fra en basilikumduftende italiensk mafiafamilie slik «alle» hadde regnet med når først «Mafia III»-handlingen skulle brettes ut.

New Orleans anno 1968 er arenaen og perioden. 

En turbulent tid i amerikansk historie, en by som syder av mye mer enn bare organisert kriminalitet. 

Etter å ha gjort seg ferdige med velkomstpraten og den første traileren, tar sjefsprodusent Andrew Wilson oss med inn i den aller første spilldemoen.

Mye atmosfære, fra fortauene
i New Orleans.
Mye atmosfære, fra fortauene
i New Orleans.

Tett tåke, selv på en skyfri dag

Vår mann, Lincoln, rusler først gatelangs. På fortauene sitter gatesangere og vi hører hippiene støye i bakgrunnen. 

Selv på en skyfri dag i New Orleans, ligger tåka tett. Det samme på kirkegården vi snart kommer til. Folk røyker veldig alternativt, kliner med hverandre og vi hører et frekt «vil du bli med meg hjem?»-hvisk, før vi kommer opp til selve hovedoppdraget.

Gatemusikeren med kassegitaren spiller protestviser av flower power-typen, og selvsagt med fred, kjærlighet og sånn. I neste veikrysset har politiet krasjet sammen med demonstranter. 

Vi hører noen rasistiske tilrop bli slengt mot tjenestemennene fra noen (eller var det egentlig politiet som ropte?)

– Her kan du, altså Clay, velge å gripe inn. Men vi har andre ting å gjøre, forklarer sjefen, for å signalisere at han skal inn i hovedhistorien.

Den 20 minutter lange demonstrasjonen inneholdt ett oppdrag delt i flere ledd. Noe av dette høres helt sikkert kjent ut hvis du er vant til sandkasseformelen, fra blant annet «Grand Theft Auto»: Tilby skyss til en du må ta vare på, politiet kommer på hjul, og du ender opp med å løpe til fots når bilen til slutt tar fyr...

Litt tåke ligger over denne
kirkegården.

Et av USAs tøffeste år

Epoken er ikke bare en av de voldeligste og vanskeligste i USAs historie. Vietnamkrigen er fortsatt blodfersk i 1968. Bokstavelig talt. 

Gatelangs i Sørstatene er det opptøyer og opprørsstemning. 

Rasekonflikter og rasisme fyller hverdagen og midt oppi dette har altså 2K Games-studioet Hangar 13 i California bestemt seg for å plante «Mafia III».

Det har vært usikkerhet før nå. For hvem lager egentlig dette spillet? 2K Games er utgiveren. 2K Czech er spillutviklerne bak de to første. Og rett fra høyre/venstre flanke kom plutselig Hangar 13-logoen, da dette tredjespillet ble bekreftet.

Hangar 13 tar føringen i utviklingen, sier Contreras til PressFire, på spørsmål om hvor det ble av tsjekkerne bak hele serien.

Hvor ble det av tsjekkerne?

2K Czech er tungt inne i dette òg. Spesielt bak filmklippene og artworket. Men også flere grunnleggende biter fra spillmotoren vi bruker.

– Var det viktig for dere å starte med blanke ark, med ny tidsepoke, og ny hovedperson? Vurderte dere å lage enda et italiensk mafiaspill?

Det har vært masse baktanker med stedet vi valgte; handlingen, og hvem helten vår egentlig er. Hangar 13 har forsket på flere versjoner. Men da vi bestemte oss for New Orleans, 1968 og Lincoln Clay at han er foreldreløs og Vietnam-veteran, men også en av/på-gangster gikk vi for dét. 

Det var ikke min avgjørelse. Haden Blackman, studiosjefen, tok valget. Vi ville gjøre noe friskt og nytt. Vi har gjort den italienske mafiahistorien før. Nå hadde vi sjansen til å snu denne serien på hodet og gjøre noe helt nytt.

Stygge ord haglet ved
dette fortauet.
«»

Revenge is a dish that tastes best when served cold

Det gikk bare et par minutter, etter «Mafia III» ble spilt foran øynene våre, og før stemningen av det fiendtlige og rasistiske kom frem. Hippie-toner og et gatebilde som er helt annerledes enn de idylliske snøflakene fra «Mafia II» som møter mannen vår først, Vito, da han kommer hjem fra en helt annen krig enn den i Vietnam.

– Bra! svarer Contreras, da vi skildrer stemninga vi oppfatta fra demoen.

– Det jeg kan si om sideoppdragene og ting som skjer rundt hovedhistorien, er at Lincoln er veldig fokusert på oppdraget sitt: å få hevn. Han blir ikke for distrahert. Han avviker ikke fra det rundt ham, men han er samtidig del av denne verdenen.

– Vi har lyst til å få med det som skjedde i Sørstatene rundt 1968. Hovedpersonen i spillet er svart. Vi oppsøker alle konfliktene og historiene som ligger i et slikt spenn, og samtidig sosiale endringer som foregikk på den tida: Dop. Rock n' roll. Kampen mellom generasjoner. Alt dét er inni spillet vårt også. 

– Lincoln interagerer med den verdenen, men er fokusert på hevn. Han vil rive ned ett kriminelt imperium og erstatte det med sitt eget, forteller «Mafia III»-utvikleren til PressFire.

Hva med Vito, «Mafia II»-hovedpersonen? Vi fikk jo høre ham i demoen på GamesCom.

– Hvordan møtes egentlig Lincoln og Vito?

Jeg kan dessverre ikke si til deg hvordan de møtes og hva som skjer. Vito er tilbake, det kan jeg røpe. Han er én av tre løytnanter som Lincoln rekrutterer. Det er også i stor grad en fortsettelse av Vitos historie bakt inni «Mafia III».

Fra sild til sursild

Filmen og klassikeren «Bullit» (også fra 1968), ble trukket fram som en inspirasjon  og det fra Hangar 13-sjefen, da han prata om bybildet, bilene og steminga sett fra gateplan. 

Som vanlig har «Mafia» også tenkt å tilby tidsriktig mote, musikk og kjøretøy. 

Også våpnene, da. Vi fikk virkelig følelsen av at de har jobbet med dette, litt ekstra.

For både lydene fra haglebygene, granater og effektene av disse, var noe annet enn vi kjenner fra lignende skytescener. 

I ett øyeblikk ble en mafia-skurk truffet i magen av et hagleskudd. Han trykkes opp mot en vegg, død som en sild, og ligger opp langs veggen i noen sekunder før han glir ned på gulvet som sursild på lake. En annen ble skutt i kneet, og halta rundt et øyeblikk før han fikk nådestøtet. 

Det er altså animasjoner og effekt av skade som mangla i forrige spillet. Noe som stakk seg ut fra verdenspremieren av «Mafia III».

Selv om spillet ikke er ferdig før til neste år, så mange av kampscenene polerte ut. I bil derimot, ned langs hovedgatene i relativt bedagelig hastinghet, ser vi typiske spor av objekter og bygninger som popper opp foran oss. Bildeoppdateringen sleit litt andre steder. Vanlige ting fra slike tidlige demonstrasjoner, og 2K var selvsagt ivrige på å understreke at spillet langt fra er ferdig og at det var strengt forbudt å filme noe fra spillet.

Bygg et imperium

«Alt du ser er helt åpent, og alt sammen kan rives ned til grunnen eller bygges opp igjen», var noe interessant regissøren nevnte underveis i demoen. 

Det er angivelig et lag av noe dypere her, altså. 

Du rekrutterer andre kriminelle som jobber for deg, og gir disse oppdrag. Det kan dreie seg om å hjelpe deg med å bli kvitt politiet i en biljakt, eller gi ansvaret for å ta over en bygning eller drift av forretninger. 

Delegerer du på den måten, får du bonuser og flere triks i ermet. Det påstår utviklerne.

Se bak gardinene

I oppdraget vi fikk se, er det lyssky kriminell virksomhet lagt til en bygning som på fasaden ser fredelig og uskyldig ut. Dette er noe Hangar 13-folka sa er vanlig kost i deres versjon av New Orleans. 

Tar du en titt bak gardinene, eller i dette tilfellet; arbeider deg inn bakveien og ned kjelleren, finner du en annen sannhet. 

Etter å ha gjort en skikkelig vårrengjøring og samtidig tatt livet av et par-tre dusin rivaliserende gangstere, har du fått komplett kontroll over bygningen. Vår mann slår på tråden og snakker med en kjenning: «du kan ta over, nå», sier Lincoln Clay.

Stemmen du hørte, og personen Lincoln pratet med, er forresten Vito. Hovedpersonen i «Mafia II». Han er med i dette spillet også, i en sentral rolle, forteller Andrew Wilson, samtidig som demoen spilles live i en sal i Tyskland.

Etter å ha tatt over et område eller en bygning, er det ikke bare å spasere ut i bilen og sette på mer Jimi Hendrix eller noe lystig jazz fra slutten av 60-tallet. 

Når du angriper verdenen i «Mafia III», vil den slå hardt tilbake mot deg, sier Wilson, i det øyeblikket Lincoln hopper inn i en lekker, rødlakkert sportsbil på vei bort fra blodbadet han har stelt i stand. 

Skurkene kommer kjørende mannsterke. Et titalls biler stappfulle av skytekåte banditter følger etter deg og vil ha hevn for sine falne kamerater som Lincoln slaktet. Demoen på GamesCom kuliminerer med en slik vanvittig oppsamling av fiender. Bilene deres kommer fra alle kanter.

Er Rockstar involvert?
- Ingen kommentar,
sier «Mafia III»-utvikleren.

Bidrar også «GTA V»-folka?

Det har dukket opp rykter om at 2K Czech, i takt med historier om nedskjæringer og omstarter av en slik oppfølger, måtte kunne steppe inn og hjelpe Rockstar Games med ikke ukjente «Grand Theft Auto V». 

Begge studioene eies forresten av Take-Two. 

Hvis noen av eierne og sjefene ringer til et studio, som etter alt å dømme har slitt med å få «Mafia»-virksomhet til å bli levebrødet, og sier: «lag trafikkskilt til «GTA V!», så gjør du kanskje den jobben  uten å krangle? 

Ble tjenesten gjengjeldt, hvis det stemmer at 2K Czech hjalp til med utviklingen av «GTA V»?

– Er det noen deler av Rockstar med i «Mafia III»?

I dag snakker vi kun om «Mafia III», svarer Contrera tørt og kontant.

Få folka dine i arbeid!

– Hva kan du si noe om størrelsen, mengden av ting å gjøre og hvordan sideoppdragene flettes inn i spillet?

– Vi er jo et «Mafia»-spill, så vi fortsetter med det sterke fokuset på historien. Det er masse å fortelle om Lincolns jakt på å få sin hevn. Samtidig er det et fullblods åpen verden-spill. Det betyr at du får mye innhold som er sekundært eller valgfritt, elementer liggende utenfor den viktige stien du går.

Fordi Lincoln er så fokusert, vil noe av det valgfrie innholdet knyttes sammen med hovedhandlinga. Det er uansett en sjanse for spillerne til å tjene flere ressurser, penger, knytte kontakter til allierte og få et fortrinn. 

Det blir masse å gjøre, i takt med at du utforsker, lover Contrera.

– I demoen vi fikk ble det nevnt at dere lager et system der løytnanter og undersåtter, begynner å jobbe for deg. Det føles som en dybde som kan gi strategiske fordeler. Er planen å la et slikt system hjelpe Lincoln på veien mot toppen av et mafiaherredømme?

– Absolutt! «Mafia III» er hevnhistorien til Lincoln Clay. Men i prosessen der han forsøker å få til det, river han i stykker én organisasjon til fordel for å bygge sin egen. Spilleren får anledning til å ta egne valg på veien. Til å skreddersy denne organisasjonen. Ettersom dette er et videospill; også tilpasse verdenen rundt ham. 

– Lincoln får (ved å bygge en organisasjon - journ. merk.) på et vis også sin egen familie. Det er jo hans personlige motivasjon. Jeg kan si dette: valgene du gjør, vil påvirke og få konsekvenser. 

– I takt med at du fordeler ressurser, hvem som skal få herredømme, rådighet over bygninger og ressurser, vil løytnantene ha meninger og gi reaksjoner. Det kan få skikkelig store konsekvenser, basert på ruta du velger, sier Contrera til PressFire. 

2K Games har sagt at «Mafia III» blir ferdig i løpet av 2016. Det kommer ut til PlayStation 4, Xbox One og pc.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3