Slik vil de endre Playstation-fremtida

En hel time med Project Morpheus.

27. mars 2014 17:44

(PressFire.no): Nå om dagen er virtual reality-teknologi virkelig i vinden.

Facebook bladde opp og sikret seg selskapet bak Oculus Rift-spillbrillene denne uka, og Sony har avslørt sin satsning som skal gi spilling på Playstation 4 en ekstra dimensjon.

Verdensdebuten

Sony-brillene er foreløpig på prototypenivå. Avsløringen skjedde under Game Developers Conference (GDC) i forrige uke.

Dette møtet var i utgangspunktet forbeholdt folk spillbransjen, utviklere og journalister med spisse albuer.

Nå har Sony frigitt hele den timelange Project Morpheus-presentasjonen fra GDC, som du kan se i denne saken.

Åpnet spøkefullt

God ettermiddag. Og takk for at dere kom til denne kryptiske Sony-presentasjonen. Jeg er sikker på at dere ikke aner hva vi skal snakke om, forteller sjefen for Sony Worldwide Studios Shuhei Yoshida med et lurt smil.

I forkant av GDC gikk ryktemølla varm fra alt VR-sladderet. De fleste rapportene viste seg å stemme ganske bra.

Project Morpheus lener seg tungt på Playstation Eye-kamaeraet, og integrerer også bruken av Move-tilleggsutstyr.

Innholdet blir viktig

Project Morpheus ble introdusert med flere teknologidemoer.

Ikke nødvendigvis for å vise hvordan det ferdige produktet blir, den dagen VR-brillene kommer ut på markedet – men kanskje mest myntet på utviklerne i salen og vise et bredt spenn av muligheter, for inspirasjonens skyld.

Det å lage spill og andre meningsfulle opplevelser i den virtuelle verden, blir definitivt viktig for Sony. Potensielt et område de kan skille seg ut fra Oculus Rift.

 Virtual reality, eller VR, er det neste området innen innovasjon fra Playstation som kan vise seg å endre spillfremtiden, sier Shuhei Yoshida.

Han får besøk på scenen av Anton Mikhailov og Richard Marks – begge ansvarlige for VR-strategien til Sony. Disse to har også stått bak PS Eye- og Move-utstyret.

Du

er Kratos

Shuhei Yoshida viste bilder fra de tidligste prototypene de eksperimenterte med, utstyr Sony Santa Monica lagde ved å tape fast Move-spaker til headsettet.

Dette arbeidet startet allerede høsten 2010.

For å teste internt, «hacket» Santa Monica-folkene en versjon av «God of War III» og gjorde om synsvinkelen slik at spilleren ble Kratos – altså skildret i førsteperson.

Resultatet kan du selv se i filmen.

Foreløpig har ikke Sony sagt noe om planlagt utgivelsestidspunkt, eller hva Project Morpheus kan ende opp med å koste.

Så raskt som mulig, og så billig som mulig, var det vage svaret under GDC.

Sony kommer helt sikkert til å vise mer av sin VR-satsning på E3-spillmessen i Los Angeles i juni. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3