(PressFire.no): Nå om dagen er virtual reality-teknologi virkelig i vinden.
Facebook bladde opp og sikret seg selskapet bak Oculus Rift-spillbrillene denne uka, og Sony har avslørt sin satsning som skal gi spilling på Playstation 4 en ekstra dimensjon.
Sony-brillene er foreløpig på prototypenivå. Avsløringen skjedde under Game Developers Conference (GDC) i forrige uke.
Dette møtet var i utgangspunktet forbeholdt folk spillbransjen, utviklere og journalister med spisse albuer.
Nå har Sony frigitt hele den timelange Project Morpheus-presentasjonen fra GDC, som du kan se i denne saken.
– God ettermiddag. Og takk for at dere kom til denne kryptiske Sony-presentasjonen. Jeg er sikker på at dere ikke aner hva vi skal snakke om, forteller sjefen for Sony Worldwide Studios Shuhei Yoshida med et lurt smil.
I forkant av GDC gikk ryktemølla varm fra alt VR-sladderet. De fleste rapportene viste seg å stemme ganske bra.
Project Morpheus lener seg tungt på Playstation Eye-kamaeraet, og integrerer også bruken av Move-tilleggsutstyr.
Project Morpheus ble introdusert med flere teknologidemoer.
Ikke nødvendigvis for å vise hvordan det ferdige produktet blir, den dagen VR-brillene kommer ut på markedet – men kanskje mest myntet på utviklerne i salen og vise et bredt spenn av muligheter, for inspirasjonens skyld.
Det å lage spill og andre meningsfulle opplevelser i den virtuelle verden, blir definitivt viktig for Sony. Potensielt et område de kan skille seg ut fra Oculus Rift.
– Virtual reality, eller VR, er det neste området innen innovasjon fra Playstation som kan vise seg å endre spillfremtiden, sier Shuhei Yoshida.
Han får besøk på scenen av Anton Mikhailov og Richard Marks – begge ansvarlige for VR-strategien til Sony. Disse to har også stått bak PS Eye- og Move-utstyret.
DuShuhei Yoshida viste bilder fra de tidligste prototypene de eksperimenterte med, utstyr Sony Santa Monica lagde ved å tape fast Move-spaker til headsettet.
Dette arbeidet startet allerede høsten 2010.
For å teste internt, «hacket» Santa Monica-folkene en versjon av «God of War III» og gjorde om synsvinkelen slik at spilleren ble Kratos – altså skildret i førsteperson.
Resultatet kan du selv se i filmen.
Foreløpig har ikke Sony sagt noe om planlagt utgivelsestidspunkt, eller hva Project Morpheus kan ende opp med å koste.
– Så raskt som mulig, og så billig som mulig, var det vage svaret under GDC.
Sony kommer helt sikkert til å vise mer av sin VR-satsning på E3-spillmessen i Los Angeles i juni.