(PressFire.no): Tidligere denne uken meldte flere medier at Sony planlegger omfattende kutt i sin organisasjon. Dette på grunn av et forventet tap i inneværende finansår som nylig ble justert fra 16,7 til 37,1 milliarder kroner.
Resultatet, med de reelle tallene, blir presentert først 10. mai.
Sonys nye toppsjef, Kaz Hirai, har nå bekreftet at så mange som 10 000 mister jobbene sine i denne omstruktureringsfasen.
Hirai la også frem en rekke strategiske initiativ for å snu trenden. For åttende året på rad taper tv-divisjonen til Sony, og denne avdelingen blir gjenstand for mye fokus.
I en pressemelding listes det opp ulike tiltak som skal hjelpe Sony å snu skuta:
Kjerneområdene, som Sony definerer som spill, digitale bilder og mobil, skal styrkes ytterligere. Det innebærer økte investeringer, nye tjenester og utvikling av teknologi.
One Sony er mantraet, og signaliserer at flere tjenester skal integreres i andre Sony-produkter på en meningsfull måte. Mer musikk og film tilstede på tv-skjermen, flere slike tilbud på spillkonsollene - og mobiltelefoner som legger til rette for det samme, er stikkordene i strategien.
Sony trekker frem de tre plattformene PlayStation 3, PlayStation Vita og tjenesten PlayStation Network som sentrale for fremtiden, men nevner også at utvalget av digitale spill og innhold skal styrkes ytterligere. Spillsatsningen til Sony tjente penger i fjor, og man vil altså bygge videre på blant annet dette produktfeltet.
Det antydes at det kan komme nye abonnementstilbud til PlayStation Network – i form av flere tjenester.
Kaz Hirai var, før han nylig tok over som øverste sjef for hele Sony-organisasjonen, sjef for PlayStation. Hirai har altså tenkt å la spillene – sammen med mobil og foto/bilder – være spydspissen og fokuset for forretningsområdene til Sony de neste årene.
Tv-divisjonen er et problem for Sony. Store investeringskostnader og økt konkurranse fra Sør-Koreanske Samsung og LG, har ført til at Sony og andre japanske produsenter har møtt stadig tøffere konkurranse.
I sin «redningsplan» som ble presentert i natt norsk tid, er det et eget punkt i pressemeldingen som er viet tv-forretningene, og hvordan Sony skal forsøke å snu den negative trenden.
Innen utgangen av finansåret 2013 (som ender 31. mars 2014) skal dette forretningsområdet igjen tjene penger. Sony har nå solgt sine andeler av LCD-produksjonssamarbeidet de hadde med Samsung, noe som vil bety kostandsreduksjoner, heter det i pressemeldingen.
Effektivisering, og færre tv-modeller skal dessuten øke profitten, håper selskapet. I løpet av det neste året skal det være 40 prosent færre Sony-modeller å finne hos tv-forhandlere. Slik skal kostnadene ytterligere ned.
Lyd- og bildekvaliteten skal utbedres, hos BRAVIA-kolleksjonen av LCD-tv-er, men de skal også være med på nestegenerasjons teknologi som OLED og «Crystal LED Display».
Sony hadde 168 200 ansatte i mars i fjor, og har siden 1999 kuttet 66 500 stillinger i organisasjonen. Det hittil største kuttet på ett år kom i 2009, da 19 500 mistet jobbene sine, skriver Bisnis Indonesia.
Omstruktureringen er forventet å koste 926 millioner dollar, eller i underkant av 5,4 milliarder kroner. Slankingen av arbeidsstokken – der altså 10 000 mister jobbene sine – skal skje i løpet av det neste året.
FOTO (hovedbilde): Scanpix.