(PressFire.no): I dag er dagen «Journey» slippes til ørkenvandreglade PlayStation 3-eiere i Europa.
Spillet er et produkt av ThatGameCompany, et selskap som tidligere har gitt oss to andre særdeles spesielle spillopplevelser på Sonys konsoll - «Flow» og «Flower».
Sistnevnte fikk terningkast fem hos PressFire og en sekser hos Dagbladet.
Nå er altså «Journey» ute, og vår anmelder var minst like entusiastisk over dette spesielle spillet, men det var ikke alltid like selvsagt at utviklerne skulle få lov til å lage såpass merkelige spill.
- Jeg tror vi var veldig heldige som fikk jobbe med Sony, sier en av gründerne bak selskapet, Jenova Chen, til GamesIndustry.biz under årets GDC-messe.
- Akkurat nå ser vi at digital distribusjon er fremtiden, men på den tiden så var det ingen som utviklet noe på PSN. Når vi signerte kontrakten så var PlayStation 3 fortsatt fire måneder unna, så de trengte desperat innhold.
Mye av æren går til Phil Harrison, som var sjefen for PlayStation på den tiden. Han var gira på ideen om å skulle lage unike spill, spesielt med tanke på at Microsoft kjørte hardt med sin tidlige lansering av Xbox 360.
Harrison forlot etter hvert Sony, og har for øvrig nylig gått til nettopp Microsoft etter noen år i Atari.
Chen innrømmer at han sannsynligvis aldri kunne ha pitchet ideene om spillene til thatgamecompany til noen andre, eller under andre omstendigheter.
- Jeg hadde blitt drept!
«Journey» ser ut til å være godt likt blant anmeldere og spillere så langt, og mye av det tror Chen er fordi folk er klare for nye emosjonelle utflukter i den virtuelle verden.
- Jeg tror den viktigste tingen er at det er 2012. Det er ikke 2005, det er ikke 2007. Mennesker har alltid behov for større variasjon. Vi startet å spise frukt og rått kjøtt, men se hvor variert matutvalget i dag er, sier Chen
- Underholdningsindustrien er som matindustrien, bare for følelser.
«Journey» markere også slutten på den eksklusive avtalen ThatGameCompany har med Sony, men Chen holder munnen snurpet når det gjelder hvor det neste spillet vil ende opp.
Tatt utviklingstiden til deres siste spill i betraktning er det lite sannsynlig at det er på en av dagens plattformer, men heller på den neste generasjonen konsoller – som starter mot slutten av året når Nintendo lanserer Wii U.
Noen stikk hadde Chen til dagens online- og sosiale spill. Han er overrasket over fokuset på online-lobbyer, koder og vennelister som onlinespill gjerne har i dag, og mener heller at utviklere burde lage noe som fokuserer på det å være venner.
- Alle snakker om sosiale spill, men de sosiale spillene i dag er ikke så veldig sosiale. Du kan spille online multiplayer-spill med 64 personer samtidig, men alle fokuserer bare på sine egne styrker og krefter.
Han håper videre at «Journey», som baserer seg nettopp på det å knytte bånd mot noen ukjente helt uten tradisjonell kommunikasjon, vil få spillerne til heller å ha en emosjonell investering i spillet enn en investering basert på goder - som nye låvekomponenter i «Farmville».