Spill akkurat som du vil i «SimCity»

- Vi dømmer ikke dine moralske valg. Se videointervju.

14. juni 2012 08:51

LOS ANGELES (PressFire.no): Den gode, gamle spillserien «SimCity» gjenoppstår tidlig neste år. Det har drøyd med oppfølgeren til 2003-spillet, «SimCity 4».

Det har tatt en stund, men vi har ventet på teknologien som gjør at vi kan lage det spillet vi alltid har ønsket å skape, sier Jason Haber, produsenten av spillet til PressFire.

Millioner av mennesker har et nært forhold til bybyggingssimulatoren. Det første spillet kom i 1989.

Til det nye har utviklerne for første gang en presentasjon i 3D-grafikk, og bygger spillet på en ny simuleringsteknologi de har kalt GlassBox.

Flerspilleraspektet i «SimCity» er lagt opp slik at du enten kan samarbeide med andre eller eksistere i samme region som andre spillere uten nødvendigvis å ha så mye med disse å gjøre.

Men regioner blir påvirket av dine valg. Er du en miljøgris så påvirkes også dine naboer. På samme måte som kriminalitet kan spre seg til større områder. På E3 ble det også demonstrert hvordan man kan jobbe sammen for å bygge en stor, internasjonal flyplass.

Jason Haber forteller oss at «SimCity»-folka i Maxis har brukt verktøy inspirert av «Spore» for å tilby deg muligheten til å gå inn i spillverdenen - og oppgradere eller pusse på bygninger.

NB! Se videointervju med SimCity-skaperen øverst i saken.

REPORTER: Lasse Lervik. FOTO/REDIGERING: Endre Vellene.

«SimCity» lanseres til pc og mac i februar neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3