(PressFire.no): Skjermbasert teknologi, som dataspill, kan forbedre kommunikasjon og sosiale ferdigheter hos unge personer med autisme. Det mener forskere som diskuterer dataspill innen medisin.
Over flere år har forskere funnet ut at barn og ungdom med autisme ofte er fascinerte av skjermbasert teknologi, og derfor antyder at dataspill, datamaskiner og mobiltelefoner kan brukes i undervisning og behandling.
I en forskningsdiskusjon, som er publisert i artikkelen Games for Health Journal: Research Develop and Clinical Applications, ser forskere på mulighetene.
Dr. Bill Ferguson, som også er redaktør for Games for Health Journal, påpeker at barn og unge med autisme har unike muligheter når det kommer til å kapitalisere på sine interesser.
I debatten trekker Dr. Micah Mazurek frem barn med autisme som spesielt aktuelle:
- Selv om forskning ennå ikke har utforsket eller fullstendig forstått det, viser nylig forskning at skjermbaserte aktiviteter som dataspill og tv er foretrukne aktiviteter for unge med autisme.
- Annen forskning viser at individer med autisme har styrker innen ferdigheter for visuell oppfattelse og responderer spesielt bra på visuell stimuli.
- Mange teknologier, inkludert dataspill, tilbyr strukturerte og organiserte rammeverk og umiddelbar tilbakemelding. Dette kan være spesielt relevant for barn med autisme, med bakgrunn i at de har betydelige problemer med kognitive funksjoner, sier han.
Høyskolen på Gjøvik har nå startet en mastergrad hvor dette er høyaktuelt. Det forteller Dr. Simon McCallum til PressFire. Han er Førsteamanuensis og sjef for høyskolens spilllaboratorium.
- Vi har hatt det første opptaket til dette kurset, og til våren har vi et kurs om «alvorlige spill» som fokuserer på spill i undervisning og spill for helse.
- Der vil vi ha nærmere ti studenter som jobber med spill relatert til helse. Vi er to som lærer i kurset og jeg fokuserer på spill og helse. Vi har flere prosjekter, men ett av dem fokuserer på spill og autisme, forteller han.
Denne delen kommer i to deler, kan han avsløre. Den ene handler om å analysere når studentene mister fokus med en hjerneaktivitetsmåler kalt emotiv epoc, og den andre delen tar for seg hvordan de skal hjelpe personer med autisme for å forstå andre folk.
- Ett av hovedproblemene for de med autisme er at det er veldig vanskelig for dem å lese følelser og uttrykk hos andre mennesker. Et potensielt spill vi har startet å lage tar i bruk idéen om å lese følelsene i et ansikt for å komme videre i spillet.
- Internett er som et emosjonelt mørkerom.- Vi trenger hjelp fra studenter som er både teknisk kompetente og interesserte i å jobbe innen dette området.
McCallum forteller videre at internett og moderne kommunikasjonsformer som sosiale medier har blitt et naturlig miljø hvor personer med aspergers syndrom og austime kan fungere bedre.
Han sammenligner det med hvordan blinde trener opp andre sanser:
- Vi vet alle at blinde personer er bedre til å orientere seg i mørket, siden de har utviklet ferdigheter for ikke å se det de gjør. Vi andre bruker synet, og har derfor en større ulempe når vi mister synet.
- Internett er som et emosjonelt mørkerom. Det er vanskelig å formidle følelser i en SMS eller på Twitter, forteller han.
Derfor har de med autisme eller aspergers syndrom en fordel da utelukkende kan jobbe med ordene, uten å måtte ta hensyn til stemmebruk, følelser eller kroppsspråk, mener McCallum.
- Å kommunisere i spill foregår fremdeles for det meste i tekstform, så autisme er ikke en like stor ulempe i flerspillerspill som i normal menneskelig kommunikasjon.
Forskning innen dataspill og autisme er også et tema hos universitetet i Minnesota, USA.
Der tar de nå i bruk bevegelsessensoren Kinect til Xbox 360 og pc for å diagnostisere autisme. Den skal spore tendenser som kan tyde på autisme.
- Tidlige diagnoser er kritiske for å hjelpe mennesker med autisme til å få den hjelpen de trenger, sier Caroline Hattersley fra The National Autistic Society in London til New Scientist.