(PressFire.no): - Sony har ikke oversett den siste ukens PR-mareritt for Microsoft. Denne uka har skjøvet dem kraftig i retning «okei, vi dropper det». Vil du gi dem et ekstra dytt?
Det spør «famousmortimer», en bruker på spillforumet NeoGAF som har dratt i gang et korstog i sosiale medier for å fraråde bruktspill- og kopisperrer på PlayStation 4.
Spillforumet, ansett for å være kanskje den mest innflytelsesrike nettmøteplassen for videospillere, svarte med å gjøre #ps4nodrm til et kjempefenomen.
Dette kommer etter at spilljournalisten Geoff Keighley mener å ha fått nyss i at også Sony pønsker på en måte å overta bruktspillsalget på (17:50 i denne videoen), lik Microsoft.
Initiativet skal ha blitt inspirert av avsløringene rundt Microsofts nyannonserte Xbox One-maskin, som for eksempel krever en jevnlig internettkobling for å fungere.
Dette er til forskjell fra både amerikanernes foregående Xbox 360 og konkurrenten PlayStation 3, og NeoGAF-brukerne vil nødig at Sony går i deres fotspor.
Siden har fenomenet spredd seg langt utenfor nettforumets grenser, og funnet seg til rette på de fleste store nettsamfunn samt i spillpressen. På mikrobloggenettstedet Twitter var den en av de største trendene tidligere denne uka.
Det opprinnelige tiltaket ba instendig om at meningsfellene tok kontakt med Sony-topper direkte på Twitter. Det kan allerede ha gitt avkastning.
- I mine øyne fungerer det rimelig bra, mye bedre enn et par brev ville gjort. Vi ser beskjeden klart og tydelig, anerkjenner en av Sonys PR-ansatte, Adam Boyes, på Twitter.
Han får selskap av John Koller, markedssjefen for maskinvareavdelingen deres.
- Dette er grunnen til at jeg elsker PlayStation-tilhengere. Bøtta med lidenskap flyter over, skriver han på sin respektive konto på nettstedet.
Sony har foreløpig ikke kommet med noen offisiell beskjed fra sentralt hold, men de avholder en pressekonferanse på E3-messen i starten av juni, hvor de ventes å utbrodere PlayStation 4.