KÖLN (PressFire.no): Et av de kjæreste strategispillene til pc er tilbake i høst. Å gyve løs på et slikt spill, som er 18 år gammelt, med en skinnende glorie rundt seg, forplikter vel at en har litt bagasje?
Slapp helt av. «XCOM: Enemy Unknown» er innledningsvis en silkemyk opplevelse som raskt tar deg i hånda – uansett om du spiller på pc eller konsoll, om du kjenner til serien fra før eller ikke.
Det er heller ingen grunn til å tro at dette er «dummet ned», som mange har fryktet. Det er fire ulike vanskelighetsnivå du kan sette lista etter. Og «støttehjulene» forsvinner.
«XCOM: Enemy Unknown» fremstår etter GamesCom-testen som spillet jeg på forhånd ikke var helt forberedt på å begynne å elske.
Når «Civilization»- og «Pirates!»-legenden Sid Meiers studio er involvert i en nytenkning av et slikt klassikerspill, følger det automatisk med et beroligende kvalitetsstempel.
«XCOM: Enemy Unknown» («XCOM: UFO Defense
» i USA) kom ut i 1994, og er ansett som et av beste pc-spillene fra de siste tiårene.
Nå er det Firaxis-gjengen som skal modernisere og bringe serien inn i en ny æra.
Utviklerne sier selvsagt at de har behandlet originalmaterialet med all mulig respekt, og annonserte i tillegg en nyhet på GamesCom: Du kan spille i flerspiller som soldater mot romvesener - eller skreddersy egne soldattropper som består av alle rasene representert i strategispillet.
- Endelig gir vi deg sjansen til å spille som romvesenene også, forklarte Firaxis-utviklerne like før de inviterte til testing.
Disse krigerne har et utall variasjoner når det gjelder egenskaper, våpen, styrker og svakheter. Det handler om å sette sammen den mest potente kombinasjonen.
Basert på en pott med poeng, kjøper du enhetene du ønsker – og alle klassene i spillet er tilgjengelig fra starten av.
- I løpet av de siste to og et halvt årene har vi i Firaxis hyppig spilt det i flerspiller internt. En og annen gang har det hendt at en av våre folk kommer og sier de har oppdaget den perfekte kombinasjonen, sier Garth DeAngelis som er produsent for spillet.
- Men etterpå er det klart at det ikke er en uovervinnelig kombinasjon, likevel. Det viser bare hvor godt balansert spillet er, sier DeAngelis.
La oss ta det grunnleggende først. Hvilket spill er «XCOM», og hvordan spiller du det?
Kjenner du 1994-originalen vet du at dette er taktisk og turbasert, med et ekstra strategisk lag du kan dykke ned i ved å forske på nye våpen og forsvarssystemer.
Den strategiske nerven kiles altså både på slagmarken under kampens hete og i hovedkvarteret ditt.
I rollen som kommandør for XCOM-spesialstyrkene blir du først sendt ut for å rekognosere – og kjapt etterpå: slåss mot aliens. Du flytter soldatene i posisjon, bruker terrenget til din fordel og må vurdere hvilke våpen som kommer til sin rett.
Hver soldat kan flyttes to ganger per runde. Enten over en kortere distanse, der du også får angripe, eller med én lang forflytning. Du kan også velge å sette en soldat i beredskap med ordre om å skyte ved fiendtlig bevegelse (når det er motstanderens tur).
På skjermen flyter det av nyttig informasjon. Om du velger å søke dekning bak en tønne, som jo ikke er verdens beste beskyttelse, kan du for eksempel få beskjed om at dette bare er 50 prosent effektivt mot et eventuelt angrep.
Passende nok for GamesCom-demoen er deler av historien i «XCOM: Enemy Unknown» lagt til Köln.
Det første brettet inneholder en særdeles grundig og god opplæringsdel. Alle kommandoer, hint og menymuligheter integreres i anslaget av historien – krydret med filmklipp og oppslukende historieelementer.
Det blir aldri overveldende mye informasjon, men du sanser umiddelbart hvor dypt spillet etter hvert vil bli.
For eksempel får du velge om du vil ha hovedkvarteret ditt lagt til USA eller Europa. Valget får betydning for hvordan du vil utvikle våpen, teknologi eller forsvarssystemer. Det er i løpet av en time lagt opp til at du må ommøblere på troppen din, skreddersy våpen og starte forskningen på nye hjelpemidler.
Dør en av soldatene vil ikke vedkommende dukke opp igjen. Veteranen på laget er mest verdifull og kraftigst – så pass på at denne soldaten har mer enn en ussel postkasse å skjule seg bak.
Kameraet flyttes fra luften, ned til et tredjepersonssynspunkt – og du kan i tillegg dra kameraet rundt i området for å pønske ut ditt neste trekk og få bedre oversikt.
«XCOM: Enemy Uknown» ser ut til å ha en perfekt læringskurve før du i det andre oppdraget blir kastet ut med langt færre støttehjul.
Det interessante er at demospillingen vår på GamesCom ikke skjedde på pc, men en Xbox 360.
Noe av spenningen knyttet til dette spillet er hvordan de hardbarka «XCOM»-puristene vil omfavne det etter lansering i oktober. For reaksjonene har allerede vært delte - og sterke.
At det kommer en egen konsollversjon, har en opplæringsdel med høy produksjonsverdi og attpåtil får en flerspillerdel, har tirret fans av det første «XCOM». Det er kanskje uunngåelig at et spill med så mange kjære minner knyttet til seg blir mistenkeliggjort før lanseringen, men utviklerne hevder hardnakket at nostalgiske pc-spillere bare kan ta det helt med ro.
De har lagd et eget brukergrensesnitt tilpasset denne plattformen, og gjentok stadig vekk at de ikke har ambisjoner om å besudle «XCOM»-navnet denne høsten.
Etter en liten times testing var det vanskelig å rive seg bort fra «XCOM: Enemy Unknown». Da hadde det skiftet tempo fra opplæring, til et spill som åpnes når det gjelder valgmuligheter og en smak på hvordan du kan starte forskning i hovedkvarteret.
Vi er nysgjerrige på hva som åpner seg når dette omsettes i noen titalls timer, i stedet for den ene lille timen vi fikk med alien-jakt under GamesCom.
«XCOM: Enemy Unknow» slippes til pc, PlayStation 3 og Xbox 360 den 12. oktober.
I forbindelse med E3-spillmessen i Los Angeles i sommer, slo vi av en prat med spillprodusent Garrett Bittner. Se videoen her: