- Spillet må være helt perfekt

«Titanfall»-utviklerne merker presset. Nå er datoen spikret.

22. oktober 2013 18:42

(PressFire.no): Når det gjelder timing, har ikke «Titanfall»-utviklerne gjort jobben enkel for seg selv. Med en ny konsollgenerasjon på trappene, har dette skytespillet seilt frem som en tittel som skal markere starten på en ny æra.

Forventningene er i taket.

- Det er noe vi tenker på hele tiden, sier produsent Drew McCoy til MMNG (via VG24/7).

«Titanfall» må levere varene, og utviklerne har begynt å merke presset - for nå nærmer det seg lansering.

I dag har slippdatoen blitt bekreftet. Spillet kommer ut «fra den 13. mars i Europa». Hvorvidt denne datoen gjelder alle plattformer, er foreløpig uklart. (USA får tjuvstarte 11. mars). 

- Har stagnert

Etter mange år med forholdsvis lite innovasjon blant førstepersons skytespill, er det mange som venter på noe nytt. «Titanfall» er en sterk kandidat til stillingen - spesielt når det kommer fra Respawn Entertainment, det nye studioet til de som stod bak en av de største omveltingene i sjangeren de seneste årene, nemlig «Call of Duty: Modern Warfare» fra 2007.

- Det har gått åtte år siden sist konsollgenerasjon begynte, så folk higer etter ny maskinvare – nye opplevelser. Jeg mener spill har stagnert veldig de siste årene, sier McCoy.

- Folk holder igjen de nye, store ideene sine. Spillerne merker det. De vet det. De venter.

- Det er sånn … oh man, vi kan ikke drite oss ut nå. Spesielt etter den overveldende responsen på E3. Vi kom ut derfra utrolig motiverte, men vi innså også at vi har mye å leve opp til. Spillet må være helt perfekt, sier han.

Ess i ermet

 «Titanfall» er eksklusivt til Microsoft-plattformene. Det kommer til Xbox 360 og pc, men er kanskje først og fremst et ess i ermet for Xbox One.

Om spillbransjen har stagnert, vil ikke Respawn Entertainment redde den bare ved å tenke nytt, men også ved å se både ett og to tiår tilbake, på hva som har fungert før.

- Jeg kan bekrefte at utviklerne brukte brutalt mye tid på skytespill på nittitallet! Og jeg kødder ikke, jeg kan bekrefte at vi la igjen mye tid i «Doom», «Quake», «Tribes», sa studioets samfunnssjef Abbie Heppe til PressFire da vi møtte henne på sensommeren.

Vi fikk også teste spillet: «Det begynner å bli fryktelig lenge siden et skytespill kilte sånn i magen», var vår respons.

«Titanfall» kommer til Xbox 360, Xbox One og pc - og datoen å merke seg er altså 13. mars.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3