(PressFire.no): - Du kan forstå hvorfor vi sliter med denne rapportens troverdighet, hevder en ansatt fra «League of Legends»-studioet Riot Games, ifølge Gamesindustry.biz.
De har framlagt interne tall som tilsier at deres MOBA-spill er mye større enn «Dota 2».
Sistnevnte ble tidligere denne uka trukket fram som det mest populære pc-spillet i Europa og USA, basert på en uavhengig måling hos analyseselskapet DFC Intelligence.
- I rushtid har vi over 500 000 påloggede brukere på EU West-serveren alene, illustrerer Riot Games' utsendte.
«Dota 2» kan bare kjøres gjennom spillsentralen Steam, som opererer med offentlige tall for sine utgivelser. Der er strategispillets rekord 325 879 spillere på verdensbasis.
Det er formidable tall for et spill som sågar bare er i betaversjon enda, men adskillig lavere enn målingene for «League of Legends», som vel å merke ikke er like transparente.
Det britiske spillnettstedet har konfrontert DFC Intelligence med skepsis til målingene, blant annet på bakgrunn av Steam-tall. DFC vil ikke offentliggjøre dataene, og unngår i stor grad problemstillingen.
- Vi har en tjeneste som måler bruken av dataspill. «League of Legends» er alltid flere ganger større enn nummer to. «Dota 2» gjorde et plutselig byks i popularitet, som det første spillet på lenge, hevder David Cole fra DFC til Gamesindustry.
Han fortsetter:
- Tingen er at «League of Legends» fortsatt er mye større globalt, fordi vi ikke måler Asia og en del av de mindre markedene. «League of Legends» er mer populært i Kina alene enn i resten av verden. Det er hovedpoenget vårt. For min del var de største nyhetene at «Dota 2» har vært en kjempesuksess.
DFC har ikke målt nettleserspill og såkalte sosiale utgivelser, og de aller største spillene kan godt være å finne på plattformer som Facebook eller som mobilspill.
Uansett hvem som troner på toppen, er det likevel hevet over enhver tvil at MOBA-sjangeren har eksplodert blant den jevne spilleren på veldig kort tid.