SAN FRANCISCO (PressFire.no): Electronic Arts inviterte presse til en lukket presentasjon av det nye «Sim City». Det skjedde i forbindelse med Game Developers Conference (GDC).
Med det ambisiøse slagordet «Game Changers: Power to change a world together» og bilder av en Maxis-logo i gangen på vei inn, fikk de fleste en følelse av at dette ville bety et gjensyn med en kjent og kjær spillmerkevare.
Will Wright, hjernen bak, forlot EA-samarbeidet for få år siden for å lage sin egen kreative lekegrind, Stupid Fun Club. Han hadde lyst på nye utfordringer, sa han den gang - noe som ikke hadde navnet «Sims» i seg.
Men en av tidenes største pc-spillsuksesser - som har solgt mer enn 30 millioner eksemplarer - skal selvfølgelig leve videre. Et splitter nytt «Sim City» kommer neste år og ble for første gang presentert i San Francisco i natt, norsk tid.
Lucy Bradshaw i Maxis entret først scenen, og bekreftet at «Sim City» er tilbake for dem som enda ikke hadde luktet lunta. Bradshaw ville først ta oss med på en liten reise gjennom seriens historie.
Det startet i 1989 og har egentlig aldri stoppet.
- Spillet er veldig avhengighetsdannende, og får deg til å tenke på verden på en ny måte. Dessuten blir spillserien ofte beskyldt for å ha influert folks kreativitet eller åpnet noen dører. Jeg har møtt arkitekter som i dag sier «Sim City 3000» var det som sørget for at de valgte yrkesretning, sa Lucy Bradshaw.
Maxis har fått helt nye verktøy å leke med. Som igjen har sørget for at sandkassa stadig har utvidet seg. Det er ti år siden det forrige «Sim City», og neste år fortsetter altså historien.
- Det har skjedd så mye i løpet av denne tiden. Folk går nå rundt med avansert teknologi på seg i form av smarttelefoner. Også det brukerskapte aspektet har endret seg voldsomt i løpet av disse årene. Dette er noe vi ønsker å benytte oss av til det nye spillet, fortalte Bradshaw.
Folka som jobber med spillet er veteraner i Maxis. Utviklere bak «Sim City 2000», «Sim City 3000» og «Sim City 4».
- Mange har mast på oss om å lage et nytt spill i serien. Selv om «Sim City 4» fortsatt lever, og et stort publikum som bruker mye tid med spillene den dag i dag, har vi konstant blitt spurt om vi kan lage et nytt et snart.
Noe av det nye som vil dukke opp i spillet, er muligheten til å bygge veier som kveiler og krongler seg. Ikke bare rett fram eller i en bestemt kurve. Men kanskje enda mer revolusjonerende er det at spillet vil bli skildret i 3D-perspektiv for første gang i «Sim City»-sammenheng.
Bradshaw fortalte litt om hvordan utviklerne ser for seg at 3D-aspektet vil etterlate et helt nytt inntrykk for den som spiller.
- Vi tar dere til noe som er veldig taktilt og fysisk. Å bygge byer blir noe du aldri har vært med på før i «Sim City», gjennom 3D-perspektivet. Vi bygger en simulasjon som virkelig foreviger verdenen vi lever i nå. Der du kan påvirke mye mer enn bare den ene Sim-en som står og jobber i veikanten.
Alle Simmene vil få unike egenskaper, der ressursene spiller en større rolle – og hvor teknologien kan få global innflytelse.
- Alt gjort på Maxis-måten, selvsagt, i en eneste stor sandkasse. Men det er først og fremst et spill. Det har vi ikke glemt. Og du kan aldri være for sikker på at kjempeøgla ikke vil dukke opp …
Dette blir ikke et Facebook-spill eller dummet ned, nødvendigvis. Det ble fortalt hvordan du kan bygge hele verdener, og også kommunisere med innbyggerne dine, altså Simmene.
Valgene du gjør vil direkte påvirke venners byer. Forurenser du og er klimagris, vil det påvirke din kompis sin by og områdene rundt.
Velger du å skape en by med grønn profil, der renhet og utdannelse er viktigst? Dette vil også få konsekvenser, men kanskje på en annen måte, ble vi forskuttert fra Maxis.
- Vi lager ikke nødvendigvis det mest komplekse «Sim City». Men vi vil lage et lekefullt og tilgjengelig «Sim City». Du skal kunne lese din by som en åpen bok, fortalte Bradshaw.
Det ble også vist en video, en filmsnutt som ikke nødvendigvis er hentet direkte fra spillet men like fullt skal være representativt for hva spillskaperne i Maxis planlegger å lansere neste år.
I filmen fikk vi se en båt med Sim-containere med en storby i bakgrunnen, og flotte vann- og lyseffekter. Et stadion med en øgle, som i en gladiator-arena. Yrende liv i gatene. Lyseffekter som tydeligvis skal gjøre en så god jobb at du som spiller vet når det er morgen, og når det er kveld – bare ved å se et skjermbilde.
Davis Guggenheim, regissøren av «En ubehagelig sannhet», ble også invitert opp på scenen for å sette et litt annet perspektiv på «Sim City». I et globalt perspektiv må det endringer til, sa Guggenheim, som også benyttet sjansen til å skryte fælt av en demonstrasjon av spillet som han hadde fått tidligere på dagen.
En innsikt i en tidlig kode av spillet som pressen for øvrig ikke fikk.
- Jeg vet ikke om jeg får lov til å si noe, eller om vakter snart dukker opp og kaster meg av scenen. Det er virkelig vakkert, og 3D-perspektivet gjør det hele mer interessant, sa filmregissøren.
Han mener et spill som «Sim City» vil være et viktig bidrag til å få folk til å endre innstilling. Ungene hans har selv erfart konsekvensene av å bygge på en lite grønn måte, fortalte han. Holdningsendringene i spillet kan fungere på samme måte som hans Oscar-vinnende dokumentar med Al Gore forsøkte på.
- Det er en ubehagelig sannhet, og jeg tror med hånda på hjertet at miljøutfordringene vi står overfor er vår tids største oppgave. Hadde det vært noe behagelig, ville vi allerede ha funnet en løsning.
FOTO: Snorre Bryne / PressFire.no.
«Sim City» kommer til pc en gang i 2013. Her ser du den første traileren: