(PressFire.no): I forbindelse med sist helgs prisdryss over spillbransjen, Video Game Awards, offentliggjorde Sony endelig lanseringsdatoen til «The Last of Us».
Det PlayStation 3-eksklusive spillet kommer ut 7. mai. Samtidig introduserte Naughty Dog en ny figur til denne post-apokalyptiske spillverdenen, kalt Tess.
Det skjedde gjennom en ny trailer, der vi ser mer frihet enn det som har vært med i de første filmklippene fra spillet.
PressFire snakket denne uka med Annie Wersching, som spiller Tess, og spillregissør Neil Druckman.
Tidligere har vi blitt kjent med Joel og Ellie, sistnevnte bare 14 år, som sammen prøver å overleve én dag til. Rammen for historien er et USA rammet av en sopplignende smitte.
Idéen ble unnfanget da spillskaperne så en episode av «Planet Earth», BBC-serien, der maur smittes på denne måten. Resultatet er at det vokser ut en stor «sopp» på hodet, et horn om du vil, og forandres til å bli «insektzombier».
Forskjellen fra mange andre zombiespill er at Naughty Dog («Uncharted») ønsker å fokusere på en dyp, engasjerende og mørk historie om overlevelse, med folk vi skal tro på og føle med i desperasjonen og frykten de føler.
Ikke bare skildre mest mulig gørr og blod.
Samtidig vil spillregissør Neil Druckman introdusere tøffe, selvstendige kvinneroller i «The Last of Us», noe han mener er mangelvare i spill.
Vanligvis er de med for å være «en jomfru i nød», eller vise former blåst ut av alle proporsjoner.
- For oss er personene først og fremst overlevende i denne verdenen, det er ikke av så stor betydning hvilket kjønn de er. Vi prøver å tilføre en kompleksitet som gjør de interessante, sier Druckman.
- De første innfallene når vi skriver en rolle, er ofte klisjéfulle. Da gjelder det å dykke lenger inn, og grave enda flere lag. Finne ut hva vedkommende strever etter å oppnå – eller kanskje utforske noen svakheter disse rollefigurene besitter.
- I takt med at bransjen vokser og modnes mer, håper jeg vi på et punkt kan se oss tilbake og gi oss selv konstruktiv kritikk – forbedre historiene og rollefigurene vi skaper.
- Det er i hvert fall personlig noe jeg strekker meg etter, sier Neil Druckman.
I den ferske traileren møter vi for første gang Tess i dette spillet. Hun spilles av Annie Wersching, blant annet kjent fra tv-serier som «24», «CSI» og «General Hospital».
- Tess er på en måte et speilbilde av Joel, en person som er villig til å gjøre hva som helst for å overleve i denne verdenen, forklarer Neil Druckman på telefon fra Santa Monica, California.
- Hun bor i en av de siste karantenesonene, der hun selger våpen, ammunisjon, rasjoner og medisiner. Tess er på mange måter tøffere enn Joel, sier Druckman.
Wersching, som her gjør sin første spillrolle, har erfaring med å bli konfrontert med store utfordringer gjennom rollen som Renee Walker i «24».
Hvordan forberedte hun seg til en rolle i «The Last of Us», der Wersching skal møte «zombier» og desperate mennesker på hvert gatehjørne?
- Forhåpentligvis er dette en verden jeg selv slipper å oppleve, sier Annie Wersching og ler.
- Målet mitt er å forsøke å finne troverdighet i dette scenarioet, selv om det er utrolig vanskelig å begripe hvordan en slik verden er å leve i.
I den ferske traileren ser vi at Joel og Tess havner i en krangel, mens Ellie står litt i bakgrunnen. Ettersom vi nå har fått se spor av et intenst og personlig trekantdrama, er det nærliggende å anta at Tess kanskje utvikler et morsinstinkt overfor ungjenta?
Eller, er det ikke rom for den slags følelser og omsorg i en så kald og kynisk verden der det helt klart er «den sterkestes rett» som gjelder?
- Her handler det i første rekke om å passe på seg selv. Jeg tror Tess likevel kan se litt av seg selv i Ellie. Hun vet hva Ellie kommer til å bli når denne jenta blir eldre, og på den måten finner de nok en slags felles plattform, sier Wersching til PressFire.
- I «The Last of Us»-historien er det mulig både å kombinere «tenke på seg selv»-figurer med et snev av morsinstinkt, men bare hvis Tess føler at det å passe på Ellie kan føre til at det hjelper henne selv.
- Det gjør at historien blir interessant, sier skuespillerinnen.
- Gjennom Tess og Ellie møter vi to kvinnelige figurer som har dybde. Endret dette fokuset seg etter at dere hadde funnet skuespillerne, og begynte å spille inn scenene?
- Målet har hele tiden vært å skape flerdimensjonale figurer som er interessante, og har komplekse forhold seg i mellom. Da vi fant skuespillerne og fikk besatt de ulike rollene, fikk vi mer dybde som ikke var der fra før.
- Da endrer manusjobben seg også litt, og handlet om å reflektere det skuespillerne kan bringe til rollen, sier Druckman til PressFire.
I likhet med hvordan Naughty Dog jobbet med de tre «Uncharted»-spillene, er det også i «The Last of Us» en prosess som i stor grad er drevet av skriving etterfulgt av øving på en scene med regissører og skuespillere som spiller litt ball med hverandre.
Deretter spilles det hele inn og «digitaliseres», der utviklerne fester «pingpong-baller» på folka foran kamera. Til slutt begynner etterarbeidet med blant annet ansiktsanimasjoner og lyseffekter i siste fase.
Denne prosessen har Naughty Dog bygd på i takt med de tre «Uncharted»-spillene. Til det tredje i serien med eventyreren Nathan Drake, hadde de også skaffet seg sitt eget innspillingsstudio og utviklet teknologien.
Her kan du se hvordan en sekvens fra den seneste «The Last of Us»-traileren ble til - gjennom hele prosessen fra «pingpongball» til ferdig resultat: