LOS ANGELES (PressFire.no): Rett før du møter monsteret som vokter avslutningen av et av kapitlene i «Dark Souls II», ankommer du et kloster dekorert med tusenvis av stearinlys.
Disse representerer en av de mange geniale detaljene serien er kjent for: For hver spiller knyttet opp mot «Souls»-nettverket som dør i løpet av den kommende kampen, tennes ett stearinlys.
Matt Warner fra Namco Bandai sitter bak spakene og skryter av at selv ikke han har klart å kvitte seg med den rustningskledde og tårnende Mirror Knight-skikkelsen mer enn et par ganger i løpet av de tyvetalls gjennomkjøringene han har gjort for pressen så langt.
Enda mer imponerende var det å stikke hodet ut i venterommet, hvor tre konsoller stod på rekke med en dusør knyttet til dem: klarer du å knerte den siste bossen, får du en gratis t-skjorte.
Hvert eneste stearinlys var i fyr og flamme – hele klosteret, faktisk. Ingen hadde klart utfordringen i løpet av de første dagene av E3-messen. Da snakker vi om flere tusen forsøk.
Men det koste Namco seg bare glugg i hjel med.
Spillutgiveren kommer trolig til å reise fra Los Angeles og E3 med like mange t-skjorter som de hadde tatt med seg til California denne uka.
Særlig Matt Warner koste seg over det faktumet. Han avslørte at teamet virkelig godtet seg hver gang de leste anmeldelser som mente at spillene deres var «for vanskelige».
- Vi tar det personlig hver gang noen påstår at vi lager «Dark Souls II» enklere, forteller han.
- Alt det du har hørt om at «Dark Souls II» er lettere og mer tilgjengelig enn før, er bare vås og tull, skyter Brian Hong inn, også han fra Namco Bandai.
Brian Hong nevnte at han ikke nødvendigvis trodde spillet var særlig vanskeligere heller, bare mer utilgivelig for de som manglet tålmodighet og teknikk.
Grunnen til at «Demon’s Souls II» skal bli mer straffende er todelt. For det første har utviklerne tatt til seg mye av kritikken fra fansen, som, tro det eller ei, har vært fokusert på feil og mangler som lot dem utnytte svakheter i systemet.
Dette er med andre ord en gjeng som vil ha «Souls»-spillene sine enda vanskeligere.
Det blir for eksempel ikke lenger mulig å rulle bak en fiende og utløse et snikangrep, eller hoppe inn i en gruppe fiender og belage seg på at lange animasjoner holder deg utenfor skade. Selv ikke mot andre spillere i det notoriske PvP-systemet, hvor du invaderer andre for å stjele tilbake din egen sjel.
For det andre har From Software implementert en flunkende ny motor, med to digre forbedringer: glattere og mer presise animasjoner, og mer intelligente og taktiske fiender. Spillet så også skarpere ut enn tidligere, uten at det var et punkt de omtalte i løpet av presentasjonen.
I tillegg var det masse nye småendringer på toppen. Klassesystemet hadde blant annet blitt mer nyansert, med mer betydningsfulle klasser. Et bredere kampsystem er på plass, som skal gjøre det mer tiltrekkende å bytte ut skjoldet sitt for enda et sverd eller bruke begge henda til å forsterke skjoldet sitt.
Alt i alt det som høres ut som en rekke riktige og gjennomtenkte spilltekniske oppdateringer, ikke bare et teknologisk fremskritt med heftigere lyseffekter – selv om det også var et av skrytepunktene deres.
Smartere fiender resulterer i en drøss med viktige forandringer. Viktigst av alt prater fiendene nå sammen.
Løper du for eksempel forbi monster, vil de ikke bare legge seg tilbake i grøfta etter noen steg. De vil fotfølge deg i skyggen og slå til først når du skumper borti en ny gruppe med slemminger.
De vil også reagere mer på handlingene dine i kamp. Velger du å hoppe et steg unna for å svelge en eliksir, vil de utnytte vinduet hvor du står forsvarsløs og storme til angrep. Har du spilt mye «Dark Souls» og «Demon’s Souls», er det slike forandringer du får frysninger av å høre. Gode frysninger.
- Trikset her er enten å skape mye avstand fra deg og målet, eller finne deg noe å gjemme deg bak, avslører Matt Warner.
- Det er nesten som å spille mot en annen spiller. Det siste du vil gjøre er å vende ham ryggen.
«Dark Souls II» lanseres etter planen til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 i mars neste år.