(PressFire.no): Det har florert historier om hvor dyrt «Destiny» egentlig har vært å lage.
Activision Blizzard, utgiveren, er på sin side godt vant med å håndtere storproduksjoner – som «Call of Duty», «World of Warcraft» og «Diablo».
Med dette Bungie-utviklede sci-fi-skytespillet har det vært snakk om et budsjett på 500 millioner dollar. Summen ble nylig bekreftet av den britiske markedssjefen i Activision, Roy Stackhouse, i et CVG-intervju.
Stackhouse understreker at disse pengene, tre milliarder norske, inkluderer alle utgifter ved spillet.
–Activision melder at de har sopt inn 500 millioner dollar, cirka tre milliarder kroner, første dagen etter «Destiny»-slippet. Det gjelder inntektene fra salget til butikker – pluss forhåndssalg.
Utgiveren har altså allerede fått tilbake pengene investert i dette Bungie-spillet, og har utropt «Destiny» til tidenes mest lukrative nye spillslipp. Dermed tok de rekorden fra Ubisofts «Watch Dogs».
Denne pressemeldingen lå tydeligvis klar til utsendelse samtidig med at «Destiny»-serverne ble skrudd på tidligere denne uka. Og trøkket rundt spillet har vært enormt:
– Basert på den ekstraordinære etterspørselen fra publikum har butikkjeder og bestillingene på verdensbasis passert 500 millioner dollar, uttaler direktøren i Activision Blizzard, Bobby Kotick.
– Denne milepælen markerer enda en blockbustersuksess for vårt selskap og demonstrerer vår unike evne til å skape noen av de mest suksessrike underholdningsseriene i verden.
VG247 understreker at vi trolig får innblikk i hvor mange eksemplarer av «Destiny» som er solgt til kunder i oktober.
Da skal Activision redegjøre for selskapets økonomi.
Hvordan står «Destiny» seg mot andre storspill? Vi vet at verdensrekorden tilhører «Grand Theft Auto V» – og Rockstar har høyst sannsynlig fortsatt ledelsen en stund til.
«GTA V», utgitt til kun to plattformer innledningsvis, omsatte for 4,6 milliarder kroner (800 millioner dollar) på et døgn i salg.
Før det hadde Activisions «Call of Duty: Black Ops II» klart 500 millioner dollar inntjent på 24 timer i salg, og fjorårets «Call of Duty: Ghosts» ble ifølge en investormelding fra utgiveren solgt til forhandlere med en pålydende verdi av én milliard dollar.
Like i etterkant av å ha sendt dette store antallet «Ghosts»-spill til butikker, bekreftet imidlertid økonomisjefen i Activision at det faktiske salget pekte nedover – og skyldte på «konsollforvirring» i overgangsfasen til PlayStation 4 og Xbox One.
Det telles og summeres på litt forskjellig vis: Ett døgn i salg og i hendene til kunder, eller «salg til forhandlere, pluss forhåndsbestillinger.»
Når hele regnskapet legges fram neste måned, vil vi sannsynligvis kunne se et klarere bilde.
Regn med flere pressemeldinger og saker om hvordan «Destiny» har gjort det i dagene og ukene som kommer, når kalkulatorene hos Activision har fått kjørt seg noen runder til.
–Vi traff community-ansvarlig i Bungie, Eric Osbourne, i forbindelse med GamesCom-spillmessa i Köln forrige måned. Han understreket at «Destiny»-reisen starter ved slippet, men mye mer er planlagt i tiden som kommer.
– Først av alt er fokuset å få i gang spillet og sørge for at folk har det gøy. Etterpå kommer fasen med utvidelse, sa Eric Osbourne til PressFire.
– Vi kommer ikke til å stresse med slike greier. Det kan potensielt male våre manusfolk opp i et hjørne litt for tidlig. Det kan være lurt å ha en litt konservativ innstilling til det i starten, og se an hva fansen vår trykker til sine bryst først.
– Hvordan reagerer de til verdenen? Hva vil de utforske mer av? Det er imidlertid plenty avstikkere vi kan ta, forsikret Osbourne.
NB! PressFires anmeldelse av spillet nærmer seg. I likhet med andre medier, fikk vi ikke tidlig tilgang på spillserverne før disse ble åpnet for publikum tidligere denne uka.