- UFO-er, tornadoer og monsterhummer i «Burnout Crash»

Nye opplysninger om spillet EA vil vente med å annonsere.

6. mai 2011 19:29

I begynnelsen av april dukket det opp spor av et spill ved navn «Burnout Crash». De australske sensurmyndighetene hadde dette inn til vurdering, avslørte at spillet blir utviklet i England og at Electronic Arts blir utgiveren.

Det er ingen grunn til å mistenke at noen andre enn Criterion står bak denne tittelen.

Ettersom EA så langt ikke har annonsert spillet, eller bekreftet dets eksistens, er det grunn til å tro at man sparer på konfekten litt til. I hvert fall en måneds tid – til E3-spillmessen i Los Angeles braker løs.

Spillnettsiden Gamerbytes fant først ledetråder på LinkedIn om at dette dreier seg om et nedlastbart spill til XBLA og PSN (henholdsvis til Xbox 360 og PS3).

Nytt perspektiv, ny «Burnout»-opplevelse?

Nå har det amerikanske sensurorganet ESRB tatt over stafettpinnen fra sine australske kolleger, og bringer noen nye opplysninger til bordet. Et utdrag fra deres vurdering av spillet røper at vi kan forvente intens motoraction skildret fra et fugleperspektiv, der du kan tjene poeng «ved å skape trafikkaos».

Og det er ingen ting som tyder på at realisme er satt i førersetet. Tvert i mot:

- Fra et fugleperspektiv initierer spilleren kræsj ved å kjøre «tegneserieaktige» kjøretøy (for eksempel biler, lastebiler, vans, busser). Hvert nivå ledsages av kræsjelyder, små eksplosjoner og oppmuntringer av typen «Cool», «Maximum Carnage!». I noen brett blir du bedt om å kræsje i politibiler, i andre sekvenser glir overdimensjonerte fly, tornadoer, giganthummer (!) og UFO-er over skjermen, og ødelegger et hvert kjøretøy som befinner seg i veien.

Dette er infoen som stammer fra nettsidene til ESRB.

Vi kan forvente både hummer og Camaro, altså. Og sannsynligvis en variant av Crash-modusen fra tidligere Burnout-spill.

- Vi er alltid klare for en utfordring

Dette blir det første spillet i «Burnout»-serien siden 2008, da Criterion ga ut det kritikerroste «Burnout Paradise». PressFire var på besøk hos det Guildford-baserte spillstudioet i fjor høst, i forbindelse med «Need for Speed: Hot Pursuit», og klarte ikke å dy oss da vi først snakket med Matt Webster fra Criterion.

Hva kommer dere til å gjøre med det neste «Burnout-spillet?

- Gud vet…

Gjøre det litt enklere for dere selv sammenlignet med «Paradise»?

- Å nei, nei. Vi gjør aldri det. Vi er alltid klare for en utfordring. Vi har i alle fall ingen manko på idéer til hva vi har lyst til å gjøre. Vi får alltid spørsmål om hva det neste «Burnout» blir nå som vi gjør intervjuer i forbindelse med «Need for Speed». Da vi gjorde intervjuer før slippene av «Burnout 3» og «Burnout Revenge», spurte folk oss; «når skal dere lage et Need for Speed?», fortalte Matt Webster til PressFire.

Trailer fra det tre år gamle «Burnout Paradise», i påvente av offisielle nyheter om «Burnout Crash»:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3