«Uncharted 4» vil ta opp kampen med «Call of Duty»

Pumper mer egenart inn i online-krigen.

4. november 2015 11:35

PARIS (PressFire.no): Helt siden «Uncharted 2» har Naughty Dog hatt uttalte ambisjoner om å lage en onlinemodus i stand til å hamle opp med de aller største.

Massere PlayStation-folk til å bytte ut timevis med «Call of Duty»-, «Destiny»- eller «Battlefield»-spilling.

Med neste års «Uncharted 4: A Thief’s End» prøver de seg igjen.

Bedre flyt online enn offline

For å slå det fast med én gang: PressFire fikk se «Uncharted 4» i løpet av Paris Games Week i forrige uke  ikke «Uncharted 2». (Vi er helt sikre).

Demonstrasjonen var bare begrensa til korte bruddstykker vist i film-form, med kommentarer og forklaringer fra Naughty Dog underveis.

Det er altså ikke mulig å fortelle noe om ytelsen og hvordan spillet faktisk kjører. Det ble vist i en såkalt pre-alpha-versjon.

Utviklerne insisterer på at onlinebiten skal kjøre i 900p-grafikk og med «et mål om å kunne levere 60 bilder i sekundet». I historiedelen av «Uncharted 4» klarer de 1080p og 30fps.

Litt av dette ble vist under Sonys pressekonferanse i Paris. (En fersk trailer kan sees i videovinduet).

Enda mer ble presentert et par timer etter PlayStation-briefen.

Her finner du flere intervjuer og nyheter fra Paris Games Week.

Har slitt med å finne egenart

«Uncharted»s flerspillerforsøk har hittil falt litt mellom to stoler:

På den ene kanten vil de jo gjerne være tro mot opphavet sitt. Et tredjepersons eventyrspill med varierte, storslåtte kulisser og skattejaktelementet må være med.

Samtidig ønsker Naughty Dog selvsagt å tilby opplevelser som ikke står tilbake fra noen av de mest populære online-skytespillene (sett i førsteperson) – så de har trolig latt seg inspirere av andre, både til «Uncharted 2» og «Uncharted 3».

Nå med mer «Uncharted»-smak

Inntrykket vi sitter igjen med etter å ha sett den korte presentasjonen – kun 17 minutter ble brukt, selv om det var satt av en hel time til dette spillet – er at Sony og Naughty Dog denne gangen vrir opp temperaturen og vil skille seg hissigere ut fra de største onlinekonkurrentene i skyte-segmentet.

Det er enda mer «Uncharted»-smak nå. Flere referanser er henta fra serien.

Det kan se ut som spillskaperne vil utnytte egne styrker fremfor å kopiere fra markedslederne.

Kanskje resultat av at vi har rukket å møte såpass mange figurer i løpet av tre, snart fire, «Uncharted»-hovedspill, besøkt eksotiske steder rundt i verden og Naughty Dog har fått sin egen skattkiste full av referanser?

Se video: Nathan Drake: Tror dette blir det aller siste «Uncharted»-spillet.

«»

Et Best of Uncharted

«Mysticals», for eksempel. Magiske egenskaper og gjenstander spredt rundt i «Uncharted»-spillene.

Disse får en fremtredende plass i «Uncharted 4»s onlinedel.

Noen av de mest kjente områdene fra «Uncharted»-serien er selvsagt med. Ett brett er lagt til en dyp jungel, som jo ekkoer kraftig til det første «Uncharted».

Totalt blir det åtte multiplayer-kart i det ferdige spillet, med kjente folk fra alle spillene i serien.

Sully og Nathan Drake.

Ny design-tilnærming

Én av tingene vi forsøker å understreke i flerspillerdelen, er at mange av kartene i de tidligere «Uncharted»-spillene er en arena. Du blir beskutt fra en rekke forskjellige retninger. For å støtte oppunder lagsamarbeid, har vi endra tilnærminga. Vi har nå lagd områder der hele laget enklere kan holde sammen – uten å bli skilt fra hverandre, forklarer Naughty Dogs Robert Cogburn.

«Mysticals» spenner vidt. Alt fra at du kan få ekstra kraft i en periode – med nok tid til å helbrede allierte, eller få noen ekstra offensive knep til angrepene.

The Spirit of the Djinn, hentet fra «Uncharted 3», gir spilleren som besitter en slik «mystical» evnen til å teleportere rundt på kartet.

Kjekt, hvis du har lyst til å overraske fienden.

Har motstanderen fått tak i en «mystical», kan laget ditt kontre eller nulle ut denne ved å selv hive ut en slik oppspart egenskap.

Robert Cogburn er ansvarlig for
flerspilleren i «Uncharted 4».
(Foto: Naughty Dog/Sony).
Robert Cogburn er ansvarlig for
flerspilleren i «Uncharted 4».
(Foto: Naughty Dog/Sony).

En venn i nøden

En annen ting vi har endra fra «Uncharted 2» og treeren, til «Uncharted 4», er nærkampene, sier Cogburn.

Før var det nok å treffe fienden to ganger. Nå har vi økt til tre. I besittelse av en «mystical» holder det imidlertid med to «hits».

Robert Cogburn penser kjapt over til «Sidekicks». En annen hovedingrediens i Naughty Dogs Paris-presentasjon.

«Sidekicks» fyller forskjellige roller, og er noe du kan låse opp og gjøre deg fortjent til underveis i onlinekampene. Det dreier seg om datastyrte allierte som kan kalles inn ved behov og fyller ulike roller.

En snikskytter, for eksempel. Du tjener spillvaluta når denne A.I.-figuren begynner å innkassere med rifla.

 Hver eneste av våre sidekicks har forskjellig personlighet. En som skal underbygge rollen de har, forklarer han.

Hva med mikrotransaksjoner?

Inntrykkene fra demonstrasjonen under Paris Games Week, er at Naughty Dog nå har mer selvtillit til å forsøke å skape noe eget. De tar med seg erfaringene fra den vellykka onlinedelen i «The Last of Us» og lager en slags «best of»-pakke av «Uncharted»-innhold.

Tempoet virker enda høyere, det er mer overdrevne eller karikerte kamper og kartene er som vi hørte designa for å hjelpe lagsamarbeidet.

Magiske krefter og «sidekicks» fungerer som «power ups» eller «boosts». Slike ord får ofte mikrotransaksjonslampa til å blinke.

 Blir det kortpakker til salgs, eller en form for mikrotransaksjoner i «Uncharted 4»?

 Vi er definitivt ikke tilhengere av mentaliteten å tilby transaksjoner som påvirker mekanikkene, sier Cogburn til PressFire.

Det er noe vi aldri kommer til å gjøre.

– Så dere tilbyr bare kosmetiske endringer?

– Ja, generelt bare kosmetiske greier. Med den virtuelle valutaen vår, kalt Naughty Dog-poeng, er det ikke mulig å kjøpe gjenstander det ellers ikke går an å få ved spilling av «Uncharted 4».

NB! Spillet får også en samarbeidsmodus, men Naughty Dog nevnte i Paris at de vil avsløre mer om co-op «senere».

«Uncharted 4: A Thief’s End» lanseres til PlayStation 4 18. mars. Det som ble vist under Paris Games Week blir med i en beta som rulles ut fra 4. til 13. desember.

PressFire har selv betalt for reise til og opphold i Paris.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3