(PressFire.no): Digitale kortspill trenger ikke fremstå som kunst for spilleren, men de trenger strengt tatt ikke se ut som et dass heller.
Når jeg starter på skattejakten i «Uncharted: Fight For Fortune» er det visuelle inntrykket nokså begredelig. Hastverk gir lastverk tenker jeg, mens de stillestående bildene «animeres» rundt på skjermen.
Spillmekanikken virker til dels gjennomtenkt. Det samme kan ikke sies om innpakningen.
Ni nyanser av Drake
Figurene som så vakkert avfotograferes på de forskjellige kortene er nesten uten unntak skjermdumper fra Drakes tidligere eventyr.
Og selv om Drake langt fra er alene i «Uncharted»-spilene, klarer ikke «Fight for Fortune» å levere noen særlig dybde i universet.
Riktignok har serien rukket å bli tre i tallet, i tillegg til Vita-versjonen «Golden Abyss». Likevel går spillet åpenlyst tom for rollefigurer å krydre kortene med – og tyr til en påtatt form for variasjoner.
Du skal ikke se bort i fra at du i løpet av en spillomgang kommer til å hilse på Nathan Drake, Muddy Drake, Heist Drake, Wetsuit Drake, Winter Drake, Young Drake, Suited Drake, Desert Drake og kanskje også koseklumpen Doughnut Drake.
Kort sagt en smule parodisk i et spill som strengt tatt går ut på å skaffe seg forskjellige kortkombinasjoner.
Gunstig pris – eller?
Forretningsmodellen er på sett og vis ganske tydelig: Spillet selges til en gunstig pris – snaue femti kroner. En pris som gjør kjøpet til en «no-brainer» for fans av serien.
Men så snart grunnpakka er installert venter to nye nedlastbare kortpakker mot et gebyr, som i realiteten gjør spillet dobbelt så dyrt om du vil få med deg hele opplevelsen.
At disse pakkene ble sluppet samme dag som PlayStation Vita-spillet kom ut, gjør at det bare føles kynisk.
Kjent oppskrift
«Uncharted: Fight For Fortune» låner og stjeler rått fra andre samlekortspill, men jeg klandrer dem ikke. Enkelte mekanikker er nærmest blitt en forutsetning for å kunne treffe målgruppen.
For som samlekortspill flest skal du også her slå ut motspilleren ved å redusere helsa hans til 0.
Det står enten Drake, Fisher, Flynn, Pinkerton eller en av de andre figurene du kjenner fra serien for. Her velger du altså fint lite hvilken side du vil stå på, og blir nødt til å spille både Drake og Flynn i samme omgang, for å kunne stå seirende til slutt.
I «Uncharted: Fight For Fortune» bruker du ikke typiske mana, land eller andre ressurskort som i andre spill kreves for å få ut figurene du har på hånda. I Drakes verden må du jobbe med tre forskjellige fraksjonspoeng, som er fordelt mellom heltene, skurkene og leiesoldatene.
Hver enkelt figur har en viss poengkostnad for å komme ut på bordet, og har du brukt opp potten til heltene, må du se hvilke muligheter du har hos en av de to andre fraksjonene.
Når runden starter får du et nytt poeng i hver faksjon, med mindre du har noen interessante figurer ute i spill som gir deg litt hvassere fordeler.
Uansett vil du etter hvert få ut flere figurer på brettet som skal kjempe og dø for å beskytte helsa di. Men selve angrepene har du fint lite kontroll over så snart kortene har forlatt hånda.
Hver figur angriper automatisk ved slutten av turen, i en direkte linje fremover. Angrepet treffer da enten en av rivalens tilstøtende figurer, eller, om du er heldig – selve rivalen.
Det bør nevnes at alle disse mekanikkene er godt brukt i andre liknende kortspill. Sist ute var Ubisoft, som nylig rullet ut sitt kortspill basert på «Might and Magic»-serien.
Heldigvis har utviklerne i Sony Blend Studios klart å grave frem flere valgmuligheter enn dette, og det er her spillets tittel kommer til sin rett.
Fiffig med Fortunes
Selve fundamentet i spillet er de verdifulle skattene (fortunes), som du plukker med deg underveis.
Hver runde får du trekke en tilfeldig skatt som enten kan selges direkte for en symbolsk sum, eller plasseres (trygt?) under en av figurene dine på bordet. Hvert av disse kortene har en gitt verdi, så her er det viktig å verne om de mest verdifulle gjenstandene.
For å få høstet de skattene du har ute i spill må du enten ha en figur som har egenskapen som trengs, eller, du kan gå for den mest hardbarka metoden: å slå ut en av rivalens motstandere og dermed kassere både dine egne og motstanderens skatter.
Og hva skal du så med alle disse skattene? Jo, du skal snu hele spillet.
Skal det være en dose slagkraft?
Det finnes alternative moduser hvor skattesamlingen er direkte seiersgivende. Men i den vanlige spillmodusen bruker du verdiene til å kjøpe ressurskort.
Det siste du gjør før hver angrepsfase er nemlig å investere i et slikt kort, så langt du har råd.
Det kan være en ekstra dose med slagkraft, mer beskyttelse til figuren din, et direkte angrep på den irriterende rivalfiguren og annet snadder.
På mange måter er det her kjernen i spillet ligger. Desto mer skatter du klarer å samle inn, desto større fordeler har du råd til å sette i spill. Hvis skattene eller de ekstra ressursene føles for veike, kan du også ta deg en pust i bakken fra kortspillet, og begi deg ut i «Golden Abyss» for å gjøre kortene dine enda bedre.
At «Uncharted: Fight for Fortune» knytter bånd med «Golden Abyss» er et genialt konsept – på papiret. Ingenting er vel bedre enn et temaspill som faktisk får en solid grunnmur å bygge på.
Dessverre er det så altfor lite nytt å hente.
Finner du en av skattene mens du er på eventyr med Drake, vil verdien på det tilsvarende kortet stige. Samler du på trofeer i tillegg, kan du oppgradere ressurskortene til å gi mer skade eller beskyttelse. En slik symbiose kunne vært en kilde til en fantastisk forlengelse av spillet.
Dessverre gjør mangelen på kreative vendinger og nye kort at det i praksis bare blir et obligatorisk gjøremål for å kunne henge med i online-verden.
Selvkomponering med begrensninger
Enspillerdelen er en tidtrøyte, men det store engasjementet uteblir. Det er for lite variasjon og dybde i kortene til at rundene klarer å skille seg ut nevneverdig. Derfor ender man opp med å spille runde på runde, mest for å skaffe seg noen (tilsynelatende) nye kort og trofeer i samlinga.
Ivrig etter å få testet ut min nye slagkraft, samt fjerne et par udugelige helter, får jeg beskjed om at selvkomponerte kortstokker ikke kan brukes under hovedmodusen.
Ikke direkte motiverende i en sjanger som i utgangspunktet lever av å tilby kreative kombinasjoner.
Da må man enten online eller skaffe seg en sparrepartner i Quick Fights.
Vent på tur
Online-kampene organiseres turbasert, og du kan ha flere kamper gående samtidig.
Sammenlikne gjerne systemet med «Wordfeud» så skjønner du greia. Dette er nok mest hendig for spillere med 3G-versjonen av Vita, for helt ærlig så finnes det bedre spillalternativer online, dersom du først sitter hjemme på wifi-nettverket.
Det skal vel også nevnes at spillet tilbyr lokalt spill sammen med en kompis, hvor konsollen byttes frem og tilbake mens motstanderen gjør sin tur.
Da håper jeg for din egen del at du sitter med et morsomt TV-program i bakgrunnen, for et taktisk kortspill som må sendes frem og tilbake kan fort trekke ut.
Vita vs. mobilen
På dette tidspunktet får jeg meg også til å spørre om Sony egentlig oppfyller sine egne profetier for sin håndholdte konsoll med dette spillet.
Sony var beinharde i sitt budskap tidligere i år, om at Vita-spillere skulle få servert en helt annen klasse med spill som mobilmarkedet aldri ville kunne måle seg med.
Jeg får mer følelsen av at det viktigste Sony kan servere i «Fight for Fortune» er «Uncharted»-lisensen, som mest sannsynlig er grunnen til at dette spillet ikke kan porteres til en iOS- eller Android-plattform i nærmeste fremtid.
«Uncharted: Fight for Fortune» klarer kanskje å få fans av serien til å trekke på smilebåndet, etter hvert som den ene kjenningen danker ut den andre. Spillmekanikken i bunn har sine svakheter, men sett bort ifra de flaueste tilfellene er det et fullt ut fungerende kortspill som også glimter til med friske funksjoner.
Likevel blir kortene ganske kjapt for like og ensformige til at omgangene skiller seg særlig fra hverandre. Etter en stund dabber derfor også hele samlelysten av, og det, er det verste som kan skje et samlekortspill
«Uncharted: Fight for Fortune» er lansert til PlayStation Vita og koster 29 kroner. Illustrasjonsbildet er fra «Uncharted: Golden Abyss».