- Undervurderte omfanget av å lage HD-spill

Forklarer noe av spilltørken til Wii U, innrømmer Nintendo.

8. juli 2013 11:11

(PressFire.no): Nintendo har lenge levd godt på sine klassikere, og sprengte salgsrekorder med Wii-konsollen.

Det japanske selskapet har solgt i størrelsesorden 100 millioner Wii-maskiner. Når det gjelder oppfølgeren, Wii U, er historien foreløpig ikke like imponerende. 

Toppledelsen i selskapet har vært ærlige på at de ikke har hatt mange nok spill tilgjengelig i månedene som har gått siden lanseringen av spillkonsollen før jul i fjor.

- HD-spill er dobbelt så krevende

Shigeru Miyamoto innrømmer at utviklingen av spill med HD-grafikk har vært mer krevende enn de først trodde. Dette er noe av grunnen til at det tar lang tid å lage spill til Wii U.

- HD-grafikken til Wii U krever omtrent dobbelt så mange menneskelige ressurser som vi brukte tidligere.

- Vi kan ha undervurdert omfanget av en slik forandring. Som resultat har utviklingen tatt lengre tid, forklarer Miyamoto i en spørrerunde med Nintendos investorer.

Han følger opp med å antyde at denne overgangsperioden snart er et tilbakelagt kapittel.

- Vi er nesten ferdige med denne fasen. Vi prøver å skape noe unikt ved å bruke en tilnærming til vi har kalt Nintendo Web Framework, sier Shigeru Miyamoto.

Dette verktøyet ble først avslørt på Game Developers Conference (GDC) tidligere i år. Nintendos Web Framework legger til rette for å tilby en plattform og et utviklermiljø som skal gjøre prosessen med å lage programmer og spill enklere.

Toppsjefen har ikke vurdert å trekke seg

Samtidig med at Miyamoto forklarte selskapets investorer at de nå holder på å forsere hindrene forbundet med å lage spill i HD-grafikk, måtte Nintendos toppsjef Satoru Iwata også svare på spørsmål om han har vurdert å trekke seg hvis de økonomiske resultatene uteblir.

Iwata har fokus på oppgavene sine fremover, slår han fast, og vil ikke bli dratt inn i en diskusjon om hans tid som president og øverste sjef for Nintendo snart er over.

- Jeg har lagt mye energi i å tenke på hvordan vi kan oppnå målene, ikke så mye tid har gått med på å vurdere hva vi bør gjøre hvis vi ikke klare å oppnå disse, sier Iwata.

Direktøren vil heller ikke la seg presse til å gjøre nedbemanninger, etter å ha blitt utfordret av investorene med dette temaet.  

Noe av grunnen til at han vil ha et slagkraftig mannskap – og ikke tenke på å si opp folk – handler om de krevende oppgavene forbundet med å lage nye spill. Han vil ikke ha en organisasjon der folk blir nedstemte og frykter for jobbene sine.

- Hvis vi reduserer antallet ansatte for å oppnå kortsiktige økonomiske resultater, vil moralen hos de ansatte gå ned. Jeg tviler på at en Nintendo-arbeider som frykter for å miste jobben kan være i stand til å lage spill som imponerer folk rundt hele kloden, fortalte Iwata investorene.

Lysere tider for Wii U-eiere?

På E3-spillmessa i Los Angeles i forrige måned demonstrerte Nintendo flere av spillene som nå er på vei til Wii U.

«Mario Kart 8», «Super Mario 3D World», «Super Smash Bros.» og «Donkey Kong Country: Tropical Freeze» er et knippe kjente navn fra denne kanten, men E3 ga også en titt på «The Wonderful 101» og «Bayonetta 2» fra Platinum Games.

Det digre nettrollespillet «X» skal bidra til å fylle spillutvalget på Wii U fremover. 

NB! Se andre E3-trailere fra Nintendos spill på vår samleside.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3