(PressFire.no): Det er allerede en kjent sak at spillutvikleren Valve satser mye på virtuell virkelighet-løsninger, for eksempel briller ikke helt ulike Oculus Rift.
En utvikler som har sett og testet Valves løsning snakker nå ut om opplevelsen, og han hevder at det Valve jobber med er lysår foran den første Oculus Rift-prototypen.
Skarpere og mye raskere
Hvorfor er den så bra? Først og fremst på grunn av oppløsningen. Valves prototype bruker en nydelig 1080p-skjerm, som er så skarp at oppløsningen ikke lenger blir et tema.
Videre er selve kvaliteten på skjermen ekstremt bra, med oppfriskningshastighet på 95 Hz, dermed merker man ikke noe til flimring, og problemer med etterslep skal ha blitt dramatisk redusert - selv om det ikke var helt fraværende.
Krever fortsatt kabel
Valves løsning skal heller ikke by på problemer med sjøsyke, da trackingen er svært nøyaktig.
Dette gjøres ved å plassere små lapper med QR-koder rundt på veggene, disse sørger for at headsettet hele tiden vet hvor det befinner seg.
Det høres imidlertid ikke så veldig praktisk ut for vanlige forbrukere.
Ifølge utvikleren krever headsettet fortsatt en kabel til PCen, noe som forblir et problem. Han sier at han ville gledelig levd med litt større forsinkelse om man kunne blitt kvitt kabelen.
Men igjen - dette headsettet er ikke noe Valve kommer til å selge kommersielt. Det brukes internt til testing, og Valve har ambisjoner om å gjøre nettbutikken Steam til en sentral for titler som bruker virtuell virkelighet.
Det hyggelige er likevel at Valve og Oculus jobber tett sammen for tiden, og Valve har allerede gitt mange tilbakemeldinger som Oculus vil inkorporere i produktet sitt. Den aller nyeste prototypen av Rift, som ble vist frem i januar, hadde tross alt også mange store forbedringer fra den første versjonen.
Det hevdes også at Sony jobber med sin egen løsning for VR på PlayStation 4, og det spekuleres i at den vil vises frem allerede om få uker.
FOTO (Hovedbilde av Oculus Rift): Jae C. Hong, Ap/Scanpix.