Velocity 2X

Sjangeroverskridende «shoot’em up» fra øverste hylle.

(PressFire.no): Begrepet «anakronisme» stammer fra gresk, og betegner et innhold som ikke lar seg tidsbestemme i form av å være verken «da» eller «når».

I kunsten bærer det anakronistiske likevel preg av å være akkurat «nå», selv om tidsmarkørene peker den andre veien – slik tilfellet er med den hybride «shmup»-en «Velocity 2X».

 

Interaktivt gull

«Shmup» er en elegant forkortelse av «shoot’em’up», og beskriver en sjanger bygget på konvensjoner fra 80-tallet (les: «Space Invaders»), preget av millimetermanøvrering gjennom endeløse bølger av skuddregn.

Men her kommer anakronismen inn: På tross av at «Velocity 2X» kan minne veldig om et «shmup» av den gamle skolen, tar det ikke lang tid før spillet beveger seg ut av den berømte boksen og ut på upløyd fremtidsmark.

Sånt blir det interaktivt gull av.

 

Høyoktan multi-tasking

«Velocity 2X» er først og fremst et spill som krever at man har noenlunde kontroll på tunga – det vil si, den skal ikke være opp i ganen, vrengt ned i halsen eller hengende ned på haka, men forholdsvis rett i munnen.

Hele spillmekanikken er nemlig sentrert rundt det å komme seg gjennom brettene så fort som fy.

For å oppnå optimal flyt må man mestre ulike former for teleportering med den ene fingeren, «boost» med den andre, skyting med den tredje og fjerde (laser og bomber), samt manøvrere med den andre hånda.

Det er ikke et «must» å stresse, men gjennom det firedelte belønningssystemet ligger en konstant oppfordring om å forbedre egen poengsum.

Om du samlet alle krystallene på første runde, men tiden ikke sto til gull, kan du følgelig kjøre gjennom én gang til uten å måtte samle alle krystallene på nytt.

På denne måten sørger «Velocity 2X» for at man kan fokusere på ulike aspekter ved poenginnsamlingen for hver gjennomkjøring – for i samme vending å tredoble den totale gjenspillingsverdien.

 

Det var en gang, så ble det en korridor

Et annet definerende aspekt ved «Velocity 2X», ved siden av det livsviktige belønningssystemet og den lynraske «multi-taskingen», er korridorene.

Underveis i hvert brett må man nemlig smyge romskipet inn i diverse hangarer og suse gjennom en ny type hinderløype til fots.

Dette umiddelbare skiftet av perspektiv – det vil si, fra «top scroller» til «side scroller» – er en velkommen ingrediens i den tradisjonelle «shmup»-suppa. For de av dere som er nørd nok til å ta referansene, er «Velocity 2X» en slags sprudlende hybrid mellom beinharde «Ikaruga», lettbente «Canabalt» og plattformklassikeren «Metroid», uten å minne for mye om noen av dem.

Det bør uansett være hevet over enhver tvil at den lille utvikleren Futurlab har kokt i hop noe helt særegent.

 

Hyperaktiv hyperestetikk

Selv om grafikken ikke er det viktigste i et arkadebasert spill som dette, er det vanskelig å komme utenom det visuelle i en beskrivelse av «Velocity 2X».

De tusjerte strøkene og rene linjene kommer sammen i en hyperestetikk som passer perfekt med den ellers så hyperaktive spillflyten – selv om man sjelden har tid til å stå stille og beundre den.

Det beste eksempelet er de akkurat passe korte mellomsekvensene, som utbroderer historien og setter konteksten for resten av spillet. De er strengt talt ikke nødvendige i en «shmup» av dette kaliberet, men klarer i likevel å tilføre noe i kraft av å bare være sabla lekre.

Ett forbehold bør man imidlertid ta: Er du av typen som spiller i flere timer av gangen (såkalt «sprengspilling» – du hørte det her først), kan det derimot være lurt å skru av musikken i menyskjermen.

Futuristisk techno i endeløs «loop» blir fort anmassende om man ikke klarer å stenge den ute, og bør ikke være grunnen til at man legger fra seg kontrollen.

 

Om man så legger den fra seg, kan jeg likevel garantere at man vender tilbake. «Velocity 2X» er en stram og fokusert spillopplevelse som implementerer grunnleggende gode ideer fra en svunnen tid, men fortsatt rir på sin egen bølge.

Det er en gradvis eskalerende manndomsprøve for samspillet mellom de ulike delene av hjernen, og vil vekke selv det mest latente konkurranseinstinkt. Uavhengig av om din nærmeste konkurrent er deg.

NB! «Velocity 2X» er utgitt til PlayStation 4 og Vita, og er gratis for Plus-medlemmer denne måneden.

Oppsummering
Positivt
Sprek sjangerblanding, velfungerende belønningssystem, nydelig grafikk, stram kontroll.
Negativt
Anmassende musikk.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3