I går havnet det som startet som et foruminnlegg fra Rockstars nettsider i overskriftene hos flere spillnettsider, og eskalerte til det ble en ganske stor sak for utgiveren av «L.A. Noire». Flere har klaget på at spillet foreligger med store og små feil – og supportavdelingen til Rockstar svarte bekreftende på at PS3-konsoller har sluttet å virke eller kræsjet under spilling.
I forumtråden la man skylden på den seneste PlayStation 3-maskinvareoppdateringen, 3.61, som Rockstar hevdet forårsaket overoppheting.
- Foreløpige rapporter peker på at PlayStation overopphetes etter å ha oppdatert til 3.61. Det har kommet meldinger om dette i relasjon til et par ulike spill nå - at PS3 skrus av eller får et «rødt lys» etter å ha installert 3.61, het det på Rockstar-nettsiden. I noen timer, i hvert fall.
Denne 3.61-oppdateringen ble rullet ut sist helg, i forbindelse med oppstarten av PlayStation Network-tjenesten. Senere ble innlegget fjernet og erstattet med en generell spørsmål-svar-tråd, som også adresserer kjente problemer med Xbox 360-versjonen av «L.A. Noire».
Noen i Sony og Rockstar har tydeligvis snakket sammen i løpet av det siste døgnet, og kommet frem til at noe burde gjøres.
Resultatet er en felles kunngjøring som på elegant vis klarer å frifinne samtlige parter: Både Sony, PlayStation 3, selve «L.A. Noire»-spillet og den omtalte maskinvareoppdateringen 3.61.
- Vi har mottatt et veldig lite antall kundehenvendelser og spørsmål vedrørende PlayStation 3 som overoppheter eller slår seg av mens man spiller «L.A. Noire». På nåværende tidspunkt kan Rockstar Games og Sony bekrefte at verken «L.A. Noire» eller 3.61-oppdateringen forårsaker overoppheting i PS3-maskinvaren.
- Begge parter er forpliktet til å finne løsninger på dette og et hvert annet spørsmål som kan oppstå. Opplever du noen problemer med «L.A. Noire» eller din PS3, vennligst kontakt kundeservice, heter det på Rockstars nettsider.
«L.A. Noire» lanseres i dag, 20. mai, til både PlayStation 3 og Xbox 360.