LOS ANGELES (PressFire.no): Dagen etter det store prisdrysset over spillbransjen, Video Game Awards, hilste vi på noen av folka i Naughty Dog.
Blant dem Evan Wells, visepresident for spillstudioet som benyttet anledningen under VGAs til å annonsere sitt neste spill: «The Last of Us».
I en uformell setting, dagen før dørene til Naughty Dogs hovedkvarter i Santa Monica ble åpnet for invitert presse, fortalte Wells blant annet PressFire om sitt syn på den neste konsollgenerasjonen.
Vi kan kanskje kalle Wells’ synsing for en kvalifisert titt dypt inn i spåkula, all den tid Sony ikke virker å ha det travelt med å rette fokus mot PlayStation 4 riktig enda.
Les også intervju med «The Last of Us»-skaperne: - Det handler ikke om zombier eller aliens.
Det har versert mange rykter og historier om en ny Xbox den siste tiden, og Sony PlayStations Europasjef Jim Ryan har nylig uttalt at man ikke ønsker å bli akterutseilt denne gang ved å lansere ett år etter hovedfienden, som var tilfelle da Xbox 360 og PlayStation 3 kom på markedet for henholdsvis seks og fem år siden.
Naughty Dog, som er et Sony-eid studio, vet kanskje noe vi ikke gjør om konsollfremtiden?
- Jeg aner ærlig talt ikke når Sony har tenkt å «dra i avtrekkeren», og det sier jeg med hånda på hjertet.
- Det er ulike hensyn å ta. For eksempel den vanskelige situasjonen i verdensøkonomien, og det faktum at Sony har krympet inn – nesten utlignet – forspranget til Xbox 360 når det gjelder salget av konsoller.
- PS3-hardware tjener dessuten nå penger, sier Wells.
Når det gjelder spekulasjoner om hvilken retning Sony (og Microsoft) bør ta for en ny konsollgenerasjon, er Wells opptatt av at prisen må være riktig den dagen Sony faktisk «drar i avtrekkeren», som han kaller det, og annonserer en ny hjemmekonsoll.
Hvis det dreier seg om ett, to eller tre år frem i tid, så vil uansett PS3- og Xbox 360-generasjonen ha vært en seiglivet en. En som har vart lengre enn den forrige.
- Jeg tror ikke den neste PlayStation kommer til å bli lansert med en prislapp på hele 600 dollar (6000 kroner i Norge den første tiden etter PS3 kom i salg – journ.merk.).
- Den leksa tror jeg Sony nå har lært, sier Wells.
Naughty Dogs «Uncharted»-spill har på en måte tvunget spillskaperne til å utforske nye teknikker, samt utvikle egen teknologi.
«Uncharted»-trilogien har tungt fokus på historie og det skuespillerne formidler, sammen med en imponerende grafikk.
Det blir neppe mindre fokus på slikt i «The Last of Us», som er deres neste. (Se annonseringstraileren nederst i saken).
Wells legger engasjert ut hvor viktig han mener motion capture-aspektet er, og også blir det i fremtiden. Han trekker fram «L.A. Noire» og «Heavy Rain» som eksempler på andre spill med de samme ambisjonene.
Likhetstrekket mellom disse er at alle vil lage filmatiske spillopplevelser, med fokus på realistiske bevegelser og en mest mulig naturtro gjengivelse av skuespillerne.
I løpet av tre «Uncharted»-spill på rappen har Naughty Dog bygd opp et motion capture-studio og raffinert teknikken underveis.
Skuespillerne har på seg «kondomdresser», med «ping-pong-baller» festet til seg, og man klarer på den måten å forevige naturtro bevegelser. Samtidig insisterer Naughty Dog på å ta opp dialogen samtidig – for at bevegelse og stemme skal være en del av samme pakke.
NB! Se eksempler på hvordan Naughty Dog jobber med skuespillerne her.
Ansiktsdetaljene animeres i ettertid. Og dette er altså området Wells gjerne vil ha mer armslag til å kunne gjøre noe med i neste konsollgenerasjonen. Tekniske begrensninger har gjort at ansiktet på spillfigurene må nedprioriteres.
- PlayStation 4 og Xbox 720 må være i stand til å gi utviklere mulighet til å videre utforske motion capture, og da spesielt ansiktsuttrykk. Det må bare skje, forteller Wells.
«The Last of Us» utvikles eksklusivt til PlayStation 3, og har foreløpig ikke fått et lanseringsvindu.