MADRID (PressFire.no): Plassert bak rattet på en hvit BMW M3 E92 sitter Kazunori Yamauchi, sjefen bak PlayStation 3-bilspillet «Gran Turismo 5» som nå omsider er lansert – hele fem og et halvt år etter at det først ble annonsert på E3-spillmessen i Los Angeles.
Dette er altså den temmelig kledelige settingen, som potensielt kan få oss transportert rundt i minst 250 kilometer i timen under vår intervjuavtale – hvis sjåføren skulle bestemme seg for å tråkke hardt på gassen. Bare et steinkast unna ligger rådhuset i Madrid, som var åstedet for lanseringsfesten i slutten av november.
NB! Se bilder fra «GT5»-lanseringen i Madrid her.
Litt tidligere på kvelden entret Yamauchi scenen for å presentere seriens evolusjon, fra starten i 1997 da det første spillet forelå til PlayStation-konsollen. «Gran Turismo 3: A-Spec» kom i 2001, det første til PlayStation 2, og hittil det mestselgende i serien. Og dette er et spill som kan få selv den mest beinharde bilspillentusiasten til å felle en liten gledeståre, den dag i dag.
«GT3» ligger fortsatt rangert som et av de 50 beste spillene gjennom tidene og et av de ti beste til PlayStation 2-konsollen hos Gamerankings, med sine 94% av 100 mulige.
«Gran Turismo 5» har hatt enorme forventninger knyttet til seg. Spillet er kanskje det aller viktigste som er sluppet til PlayStation 3-konsollen hittil, ikke minst fordi det er et av de dyreste spillene som er lagd – men også fordi GT-spillene tradisjonelt sett har vært forbundet med teknisk innovasjon og har vært en konsollselgende spillserie for Sony.
Det ble nevnt under presentasjonen i Madrid at man har 10 millioner som salgsmål for «GT5». Det er nesten slike tall Sony er nødt til å ha, om de skal ha forhåpninger om å få tilbake noen av pengene som er sprøytet inn i dette spillet.
Les også: Vår anmeldelse av «Gran Turismo 5».
V8-motoren i BMW-en som vi sitter i, brummer dressert – og vi legger ut på biltur.
- Er du en habil sjåfør, spør vi innledningsvis.
Etter å ha fått noen beroligende smil, et «ja» og mange nikk fra Yamauchi, spenner vi likevel på setebeltene.
Noen få minutter tidligere hadde vi nemlig fått oppleve hvor mange hestekrefter som faktisk befinner seg under panseret på M3-en, da vi ble tatt med ut på en tur med en profesjonell racerfører i Madrids gater.
Selv om man i dette landet i høyeste grad viser noe av sitt Sør-Europeiske temperament også i trafikken, gikk det bra selv om vi kjørte slalom mellom scootere og personbiler i opp mot 130 km/t, i tett bytrafikk.
Kazunori Yamauchi er litt roligere på gassen, og er bevæpnet med sin faste tolk på plass i baksetet. Noe av det første PressFire har lyst til å pirke i, er planene for spillet nå etter lansering.
For selv om det er enormt, er det jo ikke helt ferdig ennå. Blant annet mangler fortsatt skademodellen (i hvert fall i karrieremodusen), og støtte for å laste opp YouTube-filmer fra menyene. Begge deler ble forespeilet før «GT5»-lanseringen. Og onlineløpene er på ingen måte velbalansert, selv etter de to første oppdateringene.
- Hva kan du si om veien videre for «Gran Turismo 5»?
- Jeg foretrekker å snakke om disse tingene hver gang de faktisk er oppnådd og ferdige, så jeg kan ikke begynne å fortelle om planene på dette tidspunktet, sier Yamauchi.
- Men som jeg sa under presentasjonen tidligere i kveld, planlegger jeg å få oppdatert «Gran Turismo 5» hver uke, eller hver måned. Jeg tror det vil være interessant for folk å se hvordan spillet kommer til å utvikle seg. Det er noe man kan se fram mot.
- Så i den sammenheng kan man si at «GT5» er å betrakte som en «plattform», som vil utvikle seg i noen år fremover?
- Akkurat! Det er som å gjøre ferdig et nytt operativsystem, og vi kommer til å jobbe videre med applikasjonene som skal kjøre på toppen av dette operativsystemet fra nå av.
Har du spilt «GT5», vært i den massive bilbutikken og snust under Subaru-logoen, har du kanskje sett en Impreza WRC 2008-modell, med et velkjent, norsk rallynavn klistret over bakvinduet?
- Petter Solberg er en karakter du møter i spillet (som en sjåfør du kan konkurrere mot på resultatlistene– journ. merk.). Vi kjenner godt til Petter.
Etter fem-seks år med arbeidet bak «GT5», lurer vi på om Yamauchi nå har planer om å stemple ut, dra til en sydhavsøy for å spenne på seg en shorts og jakte på nærmeste paraplydrink.
- Kan du ta deg en ferie nå snart?
- Nei, og jeg vil egentlig ikke ha ferie.
- Du liker å jobbe?
- Ja.
Dagen etter stiller Polyphony Digital-sjefen opp til en pressekonferanse med et dusin nordiske spilljournalister.
- Hvilken del av «Gran Turismo 5» er du mest fornøyd med, og hva kunne du tenkt deg å inkludere i spillet – som ikke er med på lanseringen, spør PressFire.
- «GT5» består av en rekke funksjoner og veldig mye innhold, alt inkludert til i én pakke. Og derfor kan jeg ikke trekke fram én spesiell del fremfor en annen – spesielt fordi det er 140 utviklere fordelt på en rekke team som har jobbet med dette spillet, som har lagt ned en utrolig arbeidsmengde.
- Alt for å gjøre alle deler av «GT5» bra.
- Så hvis jeg hadde trukket frem noe, ville det vært noen utviklere hjemme i Polyphony Digital som ville blitt fornærmet, sier Yamauchi.
- Når det gjelder det som ikke ble med i spillet, er det en hel rekke onlinemuligheter som vi planlegger å inkludere i spillet i fremtiden. Det er noe som vil kreve mer jobbing.
- Jobber dere med spesifikke bilfabrikker for å inkludere enda flere modeller og merker i spillet på et senere tidspunkt, spør en annen journalist, spesielt adressert til det faktum at Porsche per i dag ikke er representert i spillet.
- Når det gjelder Porsche, så vil vi veldig gjerne få de med. Vi er klare, så snart Porsche gir sitt «ok». Jeg tror vi kan jobbe godt sammen. Kanskje dette er noe for fremtiden, men vi vet ikke noe sikkert på dette tidspunktet. Det samme gjelder andre bilmerker som ennå ikke er inkludert i spillet: Vi kommer til å fortsette å jobbe med å inkludere flere.
- Hva med å inkludere en bane lagt til Norden, noe du snakket om for fem år siden, lyder et annet spørsmål.
- Det er selvsagt mulig å legge til flere baner til onlinedelen av «GT5». Det jeg kan si om banene som er inkludert i spillene, er at dette ofte er steder jeg har besøkt og baner jeg selv har fått muligheten til å prøve.
- Liker jeg stedet, gjør vi vårt ytterste for å prøve å inkludere banene i spillet. Det skjer som følge av oppdagelsen og møtet med dette stedet, forteller Yamauchi.
Og når det gjelder muligheten for å se en bane hentet fra kjente, skandinaviske omgivelser, setter Yamauchi døren på gløtt. Samtidig som han gjerne vil ha en invitasjon for å komme og se det hele i aksjon.
- Hvis jeg drar til Skandinavia, eller et annet sted i nord, og oppdager et sted som jeg mener er utrolig, er det en god sjanse for at jeg vil forsøke å få det med i spillet. Hvis dere kan anbefale et slikt sted, er jeg åpen for forslag, smiler han.
- Én drøm jeg har, er å kunne delta i et is-race, skyter GT-sjefen inn.
Dagen før, under lanseringsfesten, snakket Yamauchi om at vi kan forvente å få flere oppdateringer til spillet i løpet av fremtiden, han antydet at skademodellen vil bli rullet ut i løpet av begynnelsen på desember og at Polyphony Digital vil inkludere flere moduser til onlinedelen i løpet av tiden som kommer.
Det oppfordrer jo til noen interessante spørsmål.
- Ettersom spillet har blitt utsatt gang etter gang, hva har du gjort for ikke å dukke under for et stadig økende forventningspress fra fansen, spør en hardtslående danske.
- Dette er ikke bare avgrenset til «GT5», men jeg mener det er en forskjell på å gjøre ferdig noe og faktisk perfeksjonere det. Og vi jobbet ekstremt hardt for å gjøre alle elementene i spillet perfekte. Så perfekt som mulig til PlayStation 3-konsollen.
- Noen deler ble pusset opp fra sin nåværende form, mens andre deler måtte vi skrape og bygge opp fra bunnen av. Så alt dette….på japansk har vi et ord som lar seg oversette med «å fortsette å raffinere». Å polere. Det er noe som vi gjorde helt frem til lanseringen av spillet.
- Du har omtalt «GT5» som en plattform, som vil få fremtidige oppdateringer og nye tilskudd. Tenker du på Gran Turismo-merkevaren på samme måte, nå som det er annonsert at GT Academy utvides og dere har innledet samarbeid med flere bilfabrikanter? Hvordan vil du at folk skal oppleve Gran Turismo-navnet?
- Jeg betrakter ikke Gran Turismo som et enkeltstående videospill. Mer som en bevegelse. Og hvordan en bevegelse utvikler seg over tid, er det menneskene som blir involvert i denne bevegelsen som avgjør. Alt kan skje.
- Jeg vil bare forsikre meg om at jeg er åpen for alt som kan komme ut av en slik prosess. Det er ikke noe som jeg kan bestemme selv.
- Hva kan du si om skade i «GT5», og hvordan samtalene med de ulike bilfabrikantene har vært?
- I løpet av tiden der vi lagde med de tre første Gran Turismo-spillene, var bilfabrikantene veldig nervøse i forhold til å la bilene deres bli ødelagte på skjermen. Og mange av dem tillot oss ikke å vise slikt. Men de seneste årene har andre spill enn Gran Turismo inkludert skade, og denne gang – da vi kom med en slik forespørsel – var de langt mer imøtekommende til idéen.
- Men akkurat nå påvirkes bare bilene visuelt. Skade som påvirker bilene også mekanisk, vil bli implementert til spillet i en oppdatering som antageligvis vil komme i begynnelsen av desember, legger Yamauchi til.
De to første oppdateringene har allerede blitt rullet ut til «Gran Turismo 5». Den første adresserte onlinedelen og forbedret den, mens den siste har lagt til skade i onlineløp.
«Gran Turismo 5» er nå lansert til PlayStation 3.
Her kan du se en liten videosnutt fra vår biltur med Yamauchi i Madrids gater, der han blant annet snakker om hvordan oppdateringene vil komme «som til et nylig lansert operativsystem»: