(PressFire.no): I dag hadde noen av oss i redaksjonen en plan. Vi ville spille «Sim City», en av seriene vi alle har et forhold til.
Flere i PressFire testet en håndfull timer i går, uten at opplevelsen ble ødelagt av serverkaoset som har fulgt lanseringen av bybyggingsspillet.
Andre har kost seg med en versjon av spillet på messer det siste halvåret, som aldri var i reell fare for å bli amputert av en råtten serverpark eller online-problematikk.
Men, vi hadde altså en drøm. Slikt er viktig. Sammen skulle vi tre finne en region i denne digitale lekegrinden som var klar for skaperglede og byggetrang.
Én av oss ville lage en Vegas-kopi, der gambling var viktigere enn høyskoler. Muligens med nær beliggenhet til en flyplass, for å minske ventetiden til første terningkast eller pokerbord.
Kanskje også et par brannstasjoner, i tilfelle noen glemte å slukke sigaretten etter en hard natt i selskap med en énarmet banditt.
Men det var egentlig alt av fasiliteter i dette syndenes Mekka.
Nummer to i trekløveret luftet tanker om en strikt politistat, drevet med så stort mannskap at nabobyene kunne leie inn ekstra sikkerhet. Der ligger det betydelige inntekter å dra med seg, som igjen kan brukes til å styrke politietaten ytterligere.
Tredjemann snakket varmt om en versjon av Oxford, bare uten duften av britisk frityrkjøkken liggende i smug.
Heller med et skolesystem perfeksjonert til fingerspissene, der alt av avfall, søppel og kloakk var like gresk for innbyggerne som noen av bøkene man fant i byens mange biblioteker.
Alt dette var en del av drømmen.
- Er på Nord-Amerika Vest 2-serveren. Tror den funker (bank i bordet).
- Jeg er inne nå, men menyene har stoppet opp.
-Hva heter regionen du har lagd?
- Los Simmos Citinios.
- Høres ut som et farlig sted.
-Holder på å koble meg opp nå, men det feiler ...
Dette er et utdrag fra chat-vinduet vårt på Origin, EAs onlinebutikk, der spillet kan handles og må kjøres igjennom. Plattformen som skal være et svar til Valves Steam-tjeneste.
Chat-vinduet rullet videre, forresten, men inneholder en del ord vi ikke har tenkt å viderebringe her.
«Sim City» skulle vise alle at «alltid påkoblet»-trenden, som kommer til å skylle over oss i større grad enn før, både fungerer og har en viss logikk. Ikke bare for å stagge piratene, som har en tendens til å nyte pc-spill gratis og ulovlig, men også å tilby et velsmurt og sømløst tilbud av sidefunksjoner og stabilitet.
«Sim City» fokuserer på at du skal spille med venner. Samarbeide, finne ut hvordan økosystemet i din region reagerer på de forskjellige byenes særegenheter.
Men nå i kveld er Origin et trist skue som ikke innbyr til noen slags samhandling.
Da Blizzard håndterte problemene med «Diablo III» i fjor vår - et spill med en lignende struktur og som krever nettilkobling - sa de i hvert fall unnskyld mens det stormet som verst.
EA sitter nå midt i en floke som også berører forbrukernes rettigheter. En av Maxis-sjefene uttalte seg i dag, men uten å si det magiske ordet: unnskyld.
Overfor de som har betalt 500 kroner for å spille, betyr nettopp det ordet en del.
Lucy Bradshaw sa i stedet at de jobber dag og natt, men hun benyttet også anledningen til å fortelle at Maxis har lagd «et fantastisk spill» som er kjempepopulært:
- Tusener av mennesker over hele verden spiller og har en bra opplevelse. I løpet av 24 timer ble det faktisk bygd 700 000 byer, uttalte Bradshaw.
Hun sa riktignok i samme slengen at de har problemer med serverne, at lanseringen har vært «utfordrende» og at de jobber hardt med å fikse dette.
Men hun sa ikke unnskyld. USA har slitt med disse problemene siden 4. mars, og likevel ingen formell beklagelse, eller tegn til å legge seg flat?
Når det gjelder PressFires håpefulle «Sim City»-delegasjon, har vi planer om å prøve igjen i morgen. Det er i hvert fall drømmen.
San Taco heter regionen vår nå, etter en lengre diskusjon om hva som er et bra navn. Vi fikk nemlig plenty av tid til å diskutere navneforslag. Serverne er jo fortsatt nede i knestående.