PressFire har testet «DiRT 3», racingspillet som kommer ut 24. mai. Nærmere bestemt den første sesongen av karrieremodusen som vil introdusere deg for ulike doninger og løpsformer, gi deg sjansen til å besøke finsk natur og få litt frost i barten.
En liten men variert smak av det som venter, altså.
Du møtes først av en forespørsel om å taste inn en kode – fra spillcoveret – for å få tilgang til onlinedelen av spillet, utvide med fem eksklusive biler og muligheten til å dele videoer på YouTube. Tungt inspirert av blant andre Electronic Arts, altså. Og har du handlet spillet brukt så må du ta turen innom PlayStation Store eller Xbox LIVE Marketplace. Har du kjøpt «DiRT 3» nytt, som helt sikkert er målet bak dette, er koden inkludert.
At utviklerne i Codemasters mener alvor når de sier at de nå ønsker å fjerne seg litt fra den amerikaniserte tonen i «DiRT 2», skjønner du fort. Du møtes av en kvinnelig stemme i menyene som er så britisk at du formelig kjenner det skumme i munnen av brun leske, «Rule, Britannia!» og Wayne Rooneys vakre silkefot.
Det er en temmelig omfattende prosess før du er i gang med ditt første løp. Du skal døpe din sjåfør, trykke gjennom flere skjermer som bekrefter at du liker onlineløp, vil ha tilgang til YouTube og det hele. Lastetidene i denne koden av spillet trenger ikke nødvendigvis være til stede i det ferdige «DiRT 3», står det i følgeskrivet. La oss håpe det stemmer, for her testes tålmodigheten din.
NB! Les også vårt intervju med spillskaperne og test av flerspillerdelen av «DiRT 3».
Før du får sjansen til å stifte bekjentskap med de dype, finske skoger – får du fanget fullt av informasjon, og inngående beskrivelser av hva rally egentlig er. Det virker omfattende, og i starten også overlesset med britiske aksenter før du beveger deg litt inn i menyene og karrieren.
Heldigvis er menyene trimmet sammenlignet med i «DiRT 2», der du måtte traske rundt i en campingvogn. Det tok enda lenger tid og ble bare en distraksjon fra den fantastiske moroa du fant i selve konkurransene og bak rattet.
Etter litt venting og gjentatt trykking, starter endelig det første løpet ditt. Da er det lett å tilgi den omstendelige introduksjonen i «DiRT 3». Bilkjøring blir ikke morsommere på konsoll enn dette, for på sitt beste er Codemasters nemlig blant de flinkeste i klassen.
Finske trær rammer inn løypa. Det er tydelig at Codemasters med dette vil understreke at man vil gå litt bort fra X Games-fokuset i «DiRT 2» og i stedet kaster en krevende rallyløype mot deg. X Games skimter du først litt senere i spillet. En morsom detalj er at du opplever et par-tre publikummere som løper over veien i den første øvelsen. Det betyr kanskje ikke så mye for deg som sitter der med kontrolleren, men detaljer som dette er utvilsomt med på å bryte ned illusjonen om at du i realiteten bare stirrer på en mengde pixler.
Bilene kjennes lette, kanskje litt for lette? Dette er utvilsomt fortsatt mer arkade enn simulator, og starten er enkel og grei. Den koden av «DiRT 3» som vi har testet inneholder den første sesongen av spillets karrieredel. Det aller første løpet er en ren time trial-affære, mens del to setter deg opp mot konkurrenter. Et par av disse bilene bør du være i stand til å legge bak deg i løpet av noen intense sekunder der du virkelig må stole på kartleseren og ferdighetene dine bak rattet.
Fra Finland går turen til USA og litt rallycross.
Her flyttet jeg kameraperspektivet litt, etter å ha fått følelsen av å være lite tilstedeværende i den første konkurransen (der jeg så bilen bakfra, opp i luften og med distanse - i standardinnstillingen). I cockpit-modus eller med litt panser foran deg, fikk jeg mer fot. Da kjenner du bilen, får mer følelse av fysikk og det hele blir mer engasjerende.
Men dette med kameraperspektiv er en smakssak. Du finner nok din favoritt uansett hva du foretrekker.
Flashbacks er fortsatt med, Codemasters «angreknapp» som dukket opp både i «Race Driver: GRID» og «DiRT 2». Havner du i autovernet eller bommer fatalt i siste sving, kan du ved et knapptrykk spole litt tilbake . Dette er en omstridt funksjon, for som i «Forza Motorsport 3» - som også implementerte en slik spolefunksjon – blir det jo litt juks å kunne rette på slike feil som er en viktig del av det å mestre et bilspill? Men Codemasters har igjen knyttet antall Flashbacks til vanskelighetsgraden du kjører på. Det er veldig smart!
De viderekommende har færre slike, og du blir i tillegg belønnet med poeng om Flashbacks ikke røres under et race.
Personlig kunne jeg gjerne sett at alle slike angreknapp/reprise-funksjoner ble fjernet fra bilspill, men det finnes delte meninger om dette. Men kjører man på høyere vanskelighetsgrad forsvinner elementet av «juks», det har Codemasters skjønt. Jeg håper at Turn 10 har tatt noen notater, i forhold til «Forza Motorsport 4» som kommer til Xbox 360 i høst.
Aspen neste, med snødekte landskap – akkurat som du vil finne på Lillehammer, som er med i det ferdige spillet. Her går løypene i og rundt Olympiske anlegg, i områdene Rally Norway går av stabelen. Kjøring med snø og is å forholde seg til, gir en helt ny dimensjon. Du må endre måten du kjører på og fremstår i spillet som en real utfordring.
Litt om grafikken i «DiRT 3». Den nye spillmotoren til Codemasters, EGO 2.0, har flere hestekrefter under panseret. Teksturene, bygningene og bilene står litt mer ut sammenlignet med «DiRT 2». I forgjengerne var racingopplevelsen knallbra, men grafikken var litt mer sausete, fokusert mer mot å lage en sandstorm når det føltes riktig, føltes det som – men i «DiRT 3» tør utviklerne også å gjøre opplevelsen helt krystallklar, enkel og klar.
Bygningene og bilene står bedre frem, i de løpene vi har testet i denne omgang.
En klar anbefaling er at du bør utfordre deg selv gjennom å velge en litt høyere vanskelighetsgrad enn du kanskje umiddelbart ønsker. Da blir spillet rett og slett morsommere! På de laveste vanskelighetsnivåene kjører spillet nesten av seg selv, du får aldri oppleve hvor gøy det kan være å «vrenge» en bil gjennom en sving, og kjenne naturkreftene rive og slite i doningen din. Det er slike ting som er med på å gjøre spillopplevelsen noen hakk morsommere!
Dette kan du endre foran hver nye konkurranse. Enten stille vanskelighetsgrad på en generell måte, eller gå inn og skreddersy hjelpemidlene – slik du kjenner fra de fleste bilspill. På samme måte kan du endre innstillinger på bilene dine før et nytt løp.
Den første sesongen avrundes i en skikkelig snøstorm i Aspen, og deretter låser du opp Gymkhana. Her venter en ny «DiRT»-opplevelse, der du veiledes av Ken Block. I Gymkhana er det ikke finsk granbar som er i fokuset, eller den gnistrende ørkenen i Kenya – her handler det om å knuse gule blokker som gir deg poeng, utføre luftige svev, lage smultringsirkler rundt bøyler eller drifte så det lukter svidd. Et morsomt avbrekk, og alle disse øvelsene har ett enkelt mål: Få mest mulig poeng før tiden renner ut.
PressFire kommer selvsagt tilbake til dette spillet når det nærmer seg lansering i slutten av måneden, men ut i fra denne lille testen kan man fastslå at spillet ser veldig lovende ut. Noen lange lastetider skjemmer imidlertid litt, og jeg syns presentasjonen fortsatt er for omstendelig når det gjelder å få hele karrieren i gang – med all trykkingen i menyer og lange introduksjoner.
Men det er veldig betryggende å se at noen tekniske problemer forbundet med «DiRT 2» ser ut til å være et tilbakelagt kapittel. Forgjengeren trengte et par oppdateringer før man ble kvitt såkalt screen tearing. «DiRT 3» har ikke slike problemer, ut i fra det vi har sett.
Med en multiplayermodus, som vår mann på plass i Stockholm for noen få uker siden rapporterte ser mer enn spennende ut, muligheten til å kjøre i split screen mot en venn og heftig grafikk, virker det som «DiRT 3» blir en herlig motorråtass!
NB! PressFire kommer med en anmeldelse av den hele og fulle «DiRT 3»-opplevelsen før lanseringen 24. mai. Spillet kommer da ut til PC, PlayStation 3 og Xbox 360. Vi har her prøvespilt en bit av PS3-versjonen.