En stor godtepose for «Star Wars»-fansen

«Battlefront» imponerer.

13. oktober 2015 09:56

(PressFire.no): Det har gått over ti år siden vi først lekte stjernekrig i LucasArts’ kritikerroste «Star Wars Battlefront», og senere «Star Wars: Battlefront II».

Siden da har Electronic Arts fått klørne i rettighetene til å lage «Star Wars»-spill, og har da gitt stafettpinnen videre til sitt svenske datterselskap EA DICE.

DICE er kjent for sine «Mirror’s Edge»- og «Battlefield»-serier, hvor vi tydelig kan se arven etter sistnevnte i «Star Wars Battlefront». Nøkkelen her er førstepersons skytespill hvor to hærer av spillere plaffer løs på hverandre med skytevåpen og kjøretøy.

Vader i sikte.

I ny drakt

I stedet for å lage en oppfølger til «Star Wars: Battlefront II» har derimot DICE valgt å starte helt på nytt, og relansere serien i ny drakt.

Dette lover godt, da det er flere idéer og områder i de originale spillene vi gjerne har lyst å se på nytt – med 2015-teknologi.

Men hvordan har svenskene forvaltet arven til en av filmhistoriens største merkevarer? Bemerkelsesverdig godt om vi skal tro det vi finner i betatesten.

Noe for enhver smak

I betaversjonen har vi fått tilgang på tre forskjellige spillmoduser. 

Survival, hvor én eller to spillere skal nedkjempe en bråte stormtroppere på Tatooine, flerspillerkampanjen Drop Zone hvor to lag kjemper om kontrollen over en rekke redningsflåter på den giftige planeten Sullust, og selvfølgelig den massive flerspillerkampanjen Walker Assault hvor 40 spillere krasjer sammen på isplaneten Hoth.

Hvor mange bølger står du imot?
Hvor mange bølger står du imot?

Survival er mer «rolig action» enn flerspillermodusene, hvor vi enten alene eller sammen med en venn må nedkjempe flere bølger med fiender.

I betaen er vi begrenset til seks bølger, men i hovedspillet vil dette utvides til 15.

Ørkenplaneten Tatooine er en perfekt for dette formålet, med trange fjellpassasjer og Grand Canyon-lignende dalsøkk.

For å overleve må vi ta omgivelsene i bruk, og gjerne lure fiendene inn i trange passasjer hvor vi står klar med laser og granater.

Hektisk kamp på Sullust

Flerspillermodusen Drop Zone er nok den som vil tiltrekke seg de mest konkurransedrevne spillerne blant oss.

Kartet er et lite og kompakt utsnitt av den øde vulkanplaneten Sullust, og perfekt optimalisert for intim krigføring.

To lag på åtte spillere kjemper om kontrollen over seks Drop-Pods som lander på slagmarken med jevne mellomrom. Det laget som har fått klørne i flest pods vinner. Med kontroll over en pod, får man også tildelt spesialvåpen – som rakettkastere, kraftige granater eller muligheten til å kalle på bombeangrep fra verdensrommet.

Tempoet er ekstremt høyt, og vi er nesten hele tida i skuddvekslinger. Her er det i stor grad enkeltspilleres egenskaper som vinner kampene, hvor presisjon og reflekser er det eneste som holder oss i live når det renner inn med motstandere fra alle kanter.

Gigantisk bakkekrig på Hoth

Den massive flerspillerkampanjen Walker Assault er et helt annet beist, hvor hele 40 spillere kjemper for enten Imperiet eller Opprørsalliansen på isplaneten Hoth.

Imperiet har funnet den skjulte basen til Opprørsalliansen, og sender inn sine gigantiske AT-AT-kampmaskiner for å tilintetgjøre den.

Dette et av de mest ikoniske slagene i hele «Star Wars»-universet, og DICE viser heldigvis stor respekt for kildematerialet.

Denne hektiske kampen på snøslettene er som tatt rett ut av «The Empire Strikes Back».

Det opp til oss og våre 19 lagkamerater enten å tilintetgjøre disse AT-AT’ene, eller bruke dem til å valse over Opprørsalliansen.

Her handler det i større grad om lagarbeid, da hver enkelt spiller i praksis bare er et lite tannhjul i den større kampanjen. Små tannhjul kan derimot gjøre stor skade – særlig når vi får sjansen til å kontrollere de mindre AT-ST-kampmaskinene, kaller luftangrep ned fra himmelen, eller svirrer rundt i jagerfly i skyene over slagmarken.

I støvlene til Darth Vader

Noen få heldige spillere får også muligheten til å ta kontroll over enten Luke Skywalker eller Darth Vader, og kan servere grisebank med hjelp av lyssabler og kraften.

Disse er mektige nok til å skubbe slagmarken i vår favør, da de kan meie ned et titalls soldater før de faller om.

I tillegg har DICE lovet oss at vi skal kunne spille som Boba Fett, og hackere som har rotet rundt i spillets lydfiler har funnet stemmeskuespill for prinsesse Leia, keiser Palpatine og Han Solo.

Som snytt ut av filmene

«Star Wars Battlefront» er noe av det peneste som er laget til dags dato, hvor Hoth, Sellust og Tatooine virkelig er som snytt rett ut av filmene.

Alt er detaljert og virkelighetstro, og alt flyter så godt som vi forventer i et moderne skytespill.

Majestetisk lydarbeid

Lydarbeidet er imponerende godt. Hver minste lille detalj er tatt rett fra filmene, og alt er kledd i John Williams’ majestetiske symfonier.

Til sammen gir grafikk og lyd en opplevelse av at vi befinner oss midt i de ikoniske filmene, noe som på alle måter er en liten bragd.

Det vi har sett i betaversjonen til «Star Wars Battlefront» er virkelig imponerende, og spillet vil antageligvis tilfredsstille fans av både «Star Wars»-filmene og «Battlefield»-spillene. Om resten av spillet er like bra, vil dette vil det bli en av årets aller største spillopplevelser.

NB! Dette er en test basert på beta-perioden som startet i forrige uke, og avrundes i dag (tirsdag 13. oktober). Vi har spilt på pc. Spillet lanseres 19. november til PS4, Xbox One og pc.

Skjermbildene du ser i denne saken, har vi tatt selv.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3