LOS ANGELES (PressFire.no): Akkurat denne E3-pressekonferansen var på forhånd den som hadde størst forventinger knyttet til seg. For når minst en av «de tre store» – altså Sony, Microsoft eller Nintendo – på forhånd har forskuttert å skulle avduke en konsoll under den store spillmessen i Los Angeles, ja da blir det stor pågang.
Samt, selvfølgelig, en vanvittig kødannelse i messeområdene på E3. Det at Sony noen timer i forveien formelt annonserte PlayStation Vita, virker lenge siden nå. Kanskje fordi vi i PressFire allerede har fått testet denne nye, bærbare konsollen for noen få uker siden?
Rett etter pressekonferansen i Nokia Theatre, der konsollen for første gang ble presentert og døpt (barnet skal forresten hete Wii U), løp vi av sted til Nintendos E3-bod for å få testet konsollen med egne hender.
Åtte demo-stasjoner med spill, og det man kan omtale som konseptuelle skisser til konsollen, var nemlig rigget opp der. Det fortalte Nintendos USA-sjef Reggie-Fils Aime oss på tampen av pressebriefen. Etter fire og en halv time i kø, fikk PressFire endelig slippe til.
Vi testet konsollen, befølte den trykkfølsomme skjermen på det aller mest intime – samt lekte oss med disse teknologidemoene og spillene som Nintendo valgte å introdusere Wii U med på E3 i Los Angeles.
NB! Detaljene som ble avslørt om Wii U, finner du her.
14 minutter etter at messeområdet hadde åpnet, noe som tradisjonen tro skjer klokken 12 (lokal L.A.-tid), stormet de aller fleste til Nintendo-boden. Køen bredte seg raskt rundt hele området – og var på det mest innholdsrike på flere hundre meter.
Det er lett å bli motløs når man da inntar plass helt bakerst, og i tillegg får høre fra vaktene at; «dere som står så langt bak, kan bare glemme å få klådd på Wii U i dag – kom tilbake i morgen».
Men slike beskjeder har en viss effekt. Flere forsvant nemlig med et oppgitt ansiktsuttrykk, mens andre bet tennene sammen og fortsatte i krabbetempo mot dette digitale alteret som skulle gi oss en smak av en av E3 2011s aller største nyheter. Kanskje den største.
- Når det gjelder hvem som spiller, hvor disse spiller og når de gjør det – det er noe som har endret seg siden vi lanserte Wii og DS, fortalte Satoru Iwata (Nintendos president) under pressekonferansen noen timer tidligere på dagen.
Og nettopp disse aspektene ligger til grunn for Wii U. Det skal være en plattform som tilfredsstiller alles behov – både casual-gamere og de mer hardbarka, håper Nintendo. Konsollen skal gi alle slags mennesker en dypere spillopplevelse enn det du har opplevd tidligere, fristet Iwata, før man noen minutter senere avslørte Wii U fra podiet.
NB! Se bilder fra PressFires møte med Wii U.
Konsollen lanseres ikke før til neste år. Og ennå har ikke Nintendo spesifisert om det da blir en verdensomspennende lansering eller om vi i Norge blir nødt til å vente til 2013. Den slags opplysninger kommer nok til å dukke opp spredt utover sommeren og høsten.
Iwatas E3-tale ringer i hodet når jeg først står der foran denne konsollen, snaue fem timer etter: «En plattform for alles behov». Utvalget spill som vi fikk teste, sier ikke alt for mye om hvilken vei Nintendo vil gå med denne betydelig kraftigere konsollen sammenlignet med Wii.
Den er på mange måter en Wii HD, som flere har etterlyst i mange måneder. En spillmaskin som ifølge utviklere kan matche Xbox 360 og PlayStation 3 - om vi snakker konsollhestekrefter.
Men den har i tillegg et potensial som går langt utover det vi kjenner fra tidligere. Den er nyskapende og kan potensielt åpne for andre måter å utvikle spill på, like innovativ som Nintendo DS, Wii og den nylig lanserte 3DS, kan man lett argumentere.
«En dypere spillopplevelse»? Joda, videoene som ble vist under presentasjonen, klarer å formidle noe av dette potensialet. Da et foto tatt fra håndkontrolleren ble sendt til tv-ruta ved en lett fingerbevegelse, holdt noen entusiastiske Nintendo-fans på raden bak oss i Nokia Theatre å revne i lykkerus.
Litt gimmicky, kanskje, men den måten håndkontrolleren åpner for en ny dimensjon innenfor spilling, er definitivt noe som er dypere. Men også noe som minner litt om det Nintendo forsøkte å få til gjennom «Zelda: Four Swords», der Gamecube og håndholdtkonsollen GameBoy Advance skulle kunne smeltes i søt spillsynergi.
Nå er teknologien i Wii U lagd for dette skal føles mindre påtvunget, snarere virke berikende. Flere av spillene vi testet har en slik filosofi i DNAet. «Chase Mii», for eksempel. Et labyrintspill der fire personer spiller på tv-skjermen på «vanlig» vis. Altså, disse fire deler skjerm og styrer hver sin søte Nintendo-figur.
Personen som sitter med Wii U-kontrolleren har imidlertid et helt annet perspektiv.
Her er oppgaven å tjuvstarte med Mario – løpe lengst unna konkurrentene med et forsprang, og unngå å bli fanget i løpet av to minutter. Det er hektiske runder, men ganske gøy. Det mest interessante er å vise hvordan det går an å lage spill som presenterer handlingen såpass oppdelt – men samtidig klarer å skape et ekstra lag av konkurranse.
Den som har Wii U i hendene, spiller på en måte et annet spill enn de andre. Det er også tilfellet med «Battle Mii» der du flyr, styrer og skyter. Du kan tilte på håndkontrolleren eller styre på mer tradisjonelt vis. To andre deltagere (i lokal flerspiller) er på bakkenivå og oppgaven deres er å skyte mot deg. Du må selvsagt besvare dette på best mulig vis, og kan dessuten skyte mot blinker og få ymse belønninger om du lykkes.
Disse to demoene, «Chase Mii» og «Battle Mii», er bare eksempler – og trenger ikke en gang å bli utviklet som ferdige spill, fortalte Nintendo-representantene før vi fikk teste. Det er bare ment som en skisse for å demonstrere visjonene som ligger bak Wii U.
Opplevelsen av å bruke håndkontrolleren som et tilskudd, eller noe som kan gi deg et helt nytt spillperspektiv, er det som appellerer mest ved denne konsollen.
Sitter du fordypet med «Batman: Arkham City», «Assassin’s Creed: Revelations» eller «Tom Clancy’s Ghost Recon Online», og noen kommer for å legge beslag på tv-en? Vel, da fortsetter du bare med å spille videre med håndkontrolleren som er utrustet med en 6,2 tommer stor skjerm mellom hendene.
Denne skjermen skal kunne brukes til videotelefoni (den har altså kamera). Den er kompatibel med alle Wii-kontrollere som stammer fra offisielt hold, samt balansebrettet som kom med storselgeren «Wii Fit». Den bygger videre på filosofien om at det er oss og jeg, både en konsoll til sosialt bruk og potensielt den ultimate egotrippen. Wii U-opplevelsene trenger ikke stoppe selv om noen insisterer på å se repriser av «Friends». Den skal være mobil og stasjonær, på én og samme tid. Wii U skal matche Xbox 360 og PlayStation 3.
Dessuten er titlene du kjenner fra disse konkurrerende konsollene også på vei til Nintendos neste. EA var oppe på podiet, der de sverget at de nå tar Nintendo på ramme alvor, og gjorde det ved å vise bilder av «FIFA», «Madden», «Need for Speed», «Sims», «Battlefield». Man kan bare anta at det innebærer planer om å slippe noen av disse spillene til konsollen i fremtiden. Dessuten ble det annonsert at «LEGO: City Stories» utvikles av Traveller’s Tales, eksklusivt til Nintendos Wii U og 3DS.
Tilbake til denne kontrolleren, for selve konsollen ble det pent lite fokus på under denne første avdukingen. Den har to sett skulderknapper, to analoge spaker og krysset som vi kjenner fra tidligere. Den føles på mange måter veldig lik classic-kontrolleren som kom til Wii. Den minner om et produkt Fisher Price kunne ha lagd om de fikk konsepttegningene til iPad slengt i fanget.
Skulderknappene føles litt løse og slappe, uten den samme fjæringen, stramheten og snerten som på PS3 eller Xbox 360, men opplevelsene kan jo bli den samme. Nintendo bør lansere en ny kontroller som kan matche de vi finner til PS3 og 360, bare for å tilby alternativet. Myntet på de som bare vil spille de største titlene på normalt vis.
«Tom Clancy’s Ghost Recon Online» var et annet av spillene vi fikk teste.
Kanskje det mest interessante av denne bunten, for her kan man få svarene på om Wii U faktisk kan innfri løftene som haglet under pressekonferansen til Nintendo. Det er et spill som også kommer til PC (som et free to play-spill). Kontrollerne er foreløpig bare overført fra PC, noe som forklarer hvorfor disse kanskje ikke føles helt presise per nå forklarte en av utviklerne fra Ubisoft oss før vi fikk teste.
Fokuset er her på å bruke Wii U-håndkontrolleren som en ekstra meny. Når du tilpasser våpnene, får du opp et ekstra display som lar deg scrolle gjennom ulike typer kikkertsikter, for eksempel. Etter å ha valgt det som faller i smak, popper denne opp på den ordentlige skjermen. I selve spillet har håndkontrolleren en mer taktisk funksjon. Den fungerer som et kart, du kan sette opp sjekkpunkter som dine medsoldater kan orientere seg etter – eller søke et område etter fiender.
Dette skjer på følgende måte: Mens du er i spillet, for eksempel bak dekning, velger du et slikt søk fra den trykkfølsomme skjermen på håndkontrolleren. Selve spillet går ikke inn i pausemodus av den grunn.
Vi benyttet sjansen til å spørre utvikleren fra Ubisoft om et par ting som Nintendo ikke belyste under pressekonferansen. For eksempel:
- Hvor kraftig er egentlig denne konsollen?
- Den er på nivå med de andre på markedet, altså PS3 og Xbox 360.
- Betyr det like kraftig eller kraftigere?
- Jeg vil si det siste, altså litt kraftigere.
Et annet interessant poeng er at Ubisoft enda ikke er sikre på hvor mange som kan spille onlinedelen i dette «Ghost Recon» samtidig, for det gjenstår å få den endelige hardwaren detaljert.
- Men vårt mål er 8 versus 8 i onlinedelen, fortalte «Ghost Recon»-utvikleren oss.
Da er det naturlig å gå over til spørsmålet om ytelse og hva slags grafikk vi kan forvente oss når de første Wii U-titlene kommer ut. I tillegg til disse Wii-klonene vi fikk spille (med en ny vri), hadde Nintendo også med to tech demoer for å illustrere potensialet.
Den første av disse var en «Zelda»-demo. Ikke spillbar eller relatert til en spesifikk utgivelse, men demoen lar deg bytte mellom kameravinkler, skifte mellom natt og dagslys og studere grafikken i detalj. I spillet var det lagt stor vekt på å skildre nettopp detaljer. Pene lyseffekter, teksturer, vann, ild – og det så virkelig pent ut! Når Link plutselig fremsto i nærmest «Uncharted»-aktige omgivelser, der den grønne drakten hans hadde langt flere detaljer og bedre grafikk enn vi er vant til å se, forstår man fort at Wii U markerer et vannskille for Nintendo.
Nå er de plutselig med i gamet igjen, med en HD-konsoll som muligens kan trylle frem grafikk som vi ellers bare forbinder å se på Xbox 360 og PlayStation 3. Men samtidig hadde Nintendo valgt seg ut noen enkle konsepter som de demonstrerte på E3, spillideer som er enkle nok til at de kunne ha blitt et (bestselgende?) iPhone-spill – som tegn en strek-spillet «Measure Up». Her handler det kun om å forsøke å tegne en strek på nøyaktig to centimeter (på den trykkfølsomme skjermen ved hjelp av en stylus). En kontrast til de heftige HD-demoene ved siden av.
«Shield Pose» er kanskje det spillet/tech demoen som både formidler noe av Nintendos varemerke gjennom innovativt spilldesign og en inkluderende tone. Du tar i mot piler ved å svinge håndkontrolleren opp i været, til sidene eller etter de instruksjonene som kommer på skjermen. Igjen; perspektivet du ser på håndkontrollerskjermen og tv-ruta er to helt forskjellige.
Det er alt for tidlig å si noe om hva slags konsoll Wii U egentlig kommer til å bli. Vi har nå fått en smakebit som på ingen måte ekskluderer de drøyt 86 millioner menneskene som har kjøpt en Wii. Samtidig har Wii tatt steget inn i HD-alderen, og rukket ut en hånd mot hardcore-publikummet. Ikke minst ved å annonsere at spill som «Assassin’s Creed: Revelations», «DiRT», «Batman: Arkham City» og en drøss EA-titler vil komme ut til Wii U.
Nintendo er ved et veiskille med Wii U, men foreløpig har man ikke vist oss hvilken retning ferden går – bare skissert scenarioer som både kan blidgjøre Wii-publikummet men også ta den harde kjernen på senga ved å tilby nye måter å spille på.