(PressFire.no): I det høyt ansette spillstudioet Valve har de verken sjefer eller stillinger. I stedet settes det lit til at alle ansatte disponerer tiden sin så effektivt som mulig.
Som følge av den løse snippen velger «Half-Life»- og Steam-selskapet å hente inn utviklere med vidt forskjellige bakgrunner.
– En doktorgrad fra et prestisjeuniversitet betyr ikke at de lykkes hos oss. Karakterer sier ingenting, hevder Valve-grunnlegger Gabe Newell til The Washington Post.
Derimot er det Seattle-baserte studioet veldig opptatt av å rekruttere folk som har bevist ferdighetene sine, mestrer ulike fagfelt og greier seg godt på egne ben.
– De fleste som lykkes har gode karakterer, men det har ingen sammenheng. Det sier ikke noe mer enn om noen har satt sammen en nettside med masse begeistrede fans, insisterer Newell i intervjuet med The Washington Post.
Akkurat det var bakgrunnen til «Portal 2»-skribentene Erik Wolpaw og Chet Faliszek, som drev den populære spillraljerende nettsiden Old Man Murray.
Den fristilte arbeidshverdagen har igjen ledet til et konsept sjefen som ikke er en sjef kaller å stemme med tiden sin. Ansatte velger akkurat hvilke prosjekter de jobber på.
– Mange syntes Steam var en dårlig idé, uten at de fortalte de som jobbet på prosjektet hva de skulle gjøre med tiden sin. Og i ettertid var det jo en god idé?
Derfor er Valve også veldig kresne med hvem de ansetter, som igjen betyr at de er opptatt av å holde på ekspertene de greier å få tak i.
– Vi måler for eksempel ikke feriedager eller sykefravær. Vi forteller folk at vi stoler på at de gjør de rette beslutningene, overrasker Newell.
Så da en av deres ansatte trengte seks uker borte fra kontoret for å delta i landsmesterskapet i frisbee, fant de etter sigende en løsning på det også.
Selv om det amerikanske spillselskapet har vært et yndet arbeidssted for mange, har det også mottatt sterk kritikk fra eksansatte.
– Jeg er veldig, veldig bitter. De lovet meg verden og dolket meg i ryggen, hevdet elektroingeniøren Jeri Ellsworth etter at hun ble oppsagt i fjor.
I hennes øyne er Valve kjempebra på å hente inn «sologitarister», noe som gjør det vanskelig å få folk til å ta på seg mer allminnelige arbeidsoppgaver.
I dag ble det også klart at «Splinter Cell»-skaperen Clint Hocking forlater spillutvikleren etter halvannet år. Det vites derimot ikke om det skyldes misnøye eller andre forhold