(PressFire.no): Sist fredag skjedde det noe relativt uvanlig. Nintendo anerkjente offentlig at deres Wii U-konsoll sliter.
Det at konsollen har solgt lite i løpet av sitt første år på markedet har ikke vært noe hemmelighet, men det er sjelden at et stolt japansk selskap som Nintendo innrømmer rett ut at salget ikke har svart til forventningene, og at skritt må tas.
Nintendo reduserte salgsprognosene for Wii U i inneværende finansår betydelig, fra ni millioner maskiner til 2.8 millioner.
Også den håndholdte 3DS har solgt dårligere enn forventet, til tross for at maskinen generelt har gjort det godt i både USA og Japan.
Slike dårlige resultater fører tradisjonelt til de samme spekulasjonene hver gang: Skal Nintendo gi opp maskinvare, og begynne å lage spill for andre plattformer, slik Sega gjorde i 2001?
Nintendos sjef Satoru Iwata avviser dette blankt, ifølge den japanske korrespondenten til Wall Street Journal.
På en pressekonferanse i etterkant av finansrapporten forklarte Iwata at populariteten til smartmobiler og nettbrett ikke nødvendigvis betyr døden for spillkonsoller. Iwata mener nøkkelen er å finne ut hvordan man kan bruke smartmobiler som utgangspunkt for brukerne å bli kjent med Nintendos spilltitler - og bli fristet til å prøve dem på konsollene.
– Det betyr ikke at vi bør lansere «Mario»-spill på smarttelefoner, sier Iwata ganske direkte.
Nintendosjefen bruker spillet «Puzzles and Dragons» som eksempel. Det japanske spillet var allerede svært populært på mobiler, men klarte likevel å bli en stor hit i Japan da det ble lansert i 3DS-versjon. Dette beviser at mobiler og dedikerte spillkonsoller ikke trenger å utelukke hverandre, mener Satoru Iwata.
Det er fremdeles 3DS som er Nintendos primære inntektskilde, selv om salgsprognosene er redusert. Selv om Wii U sliter, klarte 3DS å selge bedre enn både nykommerne PlayStation 4 og Xbox One i USA i desember.
Til tross for vanskelige tider har Nintendo økt budsjettene for utvikling, og lover overraskelser i fremtiden.
Foto (hovedbilde): Yuriko Nakao, Reuters/Scanpix.