(PressFire.no): Hjernetrimspillet «Portal 2» var vårt favorittspill fra 2011 og ble hyllet av spillanmeldere over hele verden.
Nylig slapp utvikleren også verktøy for at spillerne selv kan lage egne gåter og nivåer i spillet.
De gir seg ikke der, for nå har utvikleren alliert seg med amerikanske skoler for å få spillet inn i undervisningen.
Dette skjer etter at det i våres kom frem at lærere i landet hadde brukt spillet i klasserommet for å undervise i fysikk.
Spillselskapet skal ha samarbeidet med en gruppe bestående av lærere, foreldre og studenter.
- Innovative lærere finner nå måter for å bruke «Portal» og «Portal 2» til å lære fysikk og prøve teser i klasserommene sine, skriver Valve på teachwithportals.com.
- Derfor har vi laget Teach with Portals, hvor du kan starte med engasjerende læreplaner som er laget av lærere som har tatt i bruk «Portal 2 Puzzle Maker».
Valve skriver videre at lærere nå kan registrere seg for en egen og helt gratis utdanningsversjon av «Portal 2» og «Portal 2 Puzzle Maker» med så mange elever som de vil.
Målet er ifølge spillutviklerne å få unger til å bruke hodet ved å gjøre fysikk, matematikk, logikk, romforståelse, sannsynlighetsberegning og problemløsning morsomt.
I «Portal»-spillene må du løse fysikkbaserte gåter, hvor du er utstyrt med et verktøy som kan lage portaler. Ved å ta i bruk eller utnytte fysiske lover kan du komme deg videre i miljøer som er skapt som en gåte.
I den norske skolen er det i utgangspunktet opp til hver enkelt skole å velge hvilke læremidler de vil ta i bruk, påpeker Utdanningsdirektoratet overfor PressFire.
IKT-Norge, en bransjeorganisasjon for IKT-næringen, mener dette er veien å gå og vil nå jobbe med tilrettelegge for at spillet kan brukes her i landet:
- Dette er en opplagt retning å gå. Vi kommer nå til å ta kontakt med Valve for å se hva vi kan gjøre med språkbarrieren og for å se på planene deres, forteller Torgeir Waterhouse, som er direktør for internett og digitale tjenester hos IKT.
Waterhouse mener det finnes flere spill som er gode kandidater til å bli brukt i skolen, deriblant «Cargo-Bot» til iOS.
Også senter for IKT i utdanningen liker det de hører:
- Senter for IKT i utdanningen ser et stort potensial for spill i skolen, og bruk av kommersielle spill byr på gode muligheter for læring dersom det gjøres riktig, sier prosjektleder, Jørund Høie Skaug, til PressFire.
I anledning et seminar fortalte Atari-grunnleggeren Nolan Bushnell i fjor til PressFire at spill kan kutte ned videregående skoler til ett år.
Han påsto at man kan lære ti ganger raskere ved å bruke spillmekanikker til å framskynde dannelsen av nevroner i hjernen. Bushnell vil utnytte det spillforskere kaller «flow» - følelsen av å forlate kroppen og bli ett med spillet, eller i dette tilfellet læringen.
- Dagens skolesystem er dysfunksjonelt. Det lærer barn å ikke være kreative. Vi må omdefinere utdanningen, sa Bushnell.
Han dro frem blant annet det svenskutviklede fenomenet «Minecraft» som eksempel på spill som kan være nyttig i utdanning:
- Konseptet med oppskrifter og råvarer er bra. «Minecraft» er at de beste spillene som har kommet de siste årene.