(PressFire.no): Det har vært en trang fødsel for Wii U-konsollen fra Nintendo. Innen utgangen av mars i år, fire måneder etter lanseringen, var det solgt 3,45 millioner konsoller.
Målet er å selge ni millioner Wii U-maskiner det kommende året. For å ha sjanser til å lykkes med det, hadde Nintendo en rekke titler med til E3 i Los Angeles i forrige uke som de håper skal sette fart på salget.
«Mario Kart 8», «Super Mario 3D World», «Pikmin 3», «Super Smash Bros.», «Donkey Kong Country: Tropical Freeze», «The Wonderful 101» fra Platinum Games og «Bayonetta 2» fra samme spillstudio, var noen av spillene de viste fram under spillmessa.
Sjefen, Satoru Iwata, prøver ikke å legge skylda for sviktende Wii U-salg på noen andre.
- Det er vi som har skylda. Vi roet ned på våre (markedsførings-) tiltak så kundene er fortsatt, den dag i dag, ikke klare over hva som er så bra og unikt med Wii U, sier Iwata i et intervju med CNBC.
- Vi har ikke lyktes med å komme ut med ett spill som gjør at folk kan forstå at, «OK, dette er virkelig annerledes.»
- Så lenge folk får muligheten til å selv teste Wii U kan de forstå verdien til systemet. Men på grunn av at det ikke finnes et spill som er like enkelt og selvforklarende for mennesker, som «Wii Sports» var det til Wii, føler ikke potensielle kunder at de trenger å teste Wii U, forteller Nintendo-presidenten.
De siste månedene har flere tredjepartsutviklere droppet Wii U. Noen mener maskinen ikke har solgt godt nok til at det er verdt å risikere penger og tid på å gi ut en versjon til Nintendo-konsollen, mens andre rett og slett peker på at maskinen ikke er kraftig nok når bransjen nå vender blikket mot PS4 og Xbox One.
Iwata mener det er Nintendos jobb å bane vei, og utvikle spillene som gjør at disse tredjepartsselskapene kommer tilbake.
Han tror ikke på et Wii U-priskutt for å få i gang salget.
- Fordi vi fra starten av kom fram til et veldig aggressivt prisnivå. Vi tror ikke at et priskutt er en enkel snarvei, sier Iwata til CNBC.
Her kan du se Nintendo Direct-sendingen som ble vist under E3 i forrige uke: