(PressFire.no): Naughty Dog er nå inne i en periode der studioet har to separate avdelinger som sysler med hvert sitt prosjekt.
Hovedfokuset er utvilsomt «Uncharted 4», som for ikke mange ukene siden ble avslørt som et fremtidig PlayStation 4-spill. Amy Hennig, en av grunnleggerne bak Nathan Drake-eventyrene, står igjen bak roret.
Det kan også være duket for en oppfølger til «The Last of Us», avslører en av de to regissørene bak dette gripende overlevelsesspillet.
«The Last of Us», et av fjorårets mest hyllede, også i PressFire-redaksjonen, har i tillegg til «Uncharted»-planleggingen vært i produksjon parallelt hos Naughty Dog. Helt til nå.
For det kommer som kjent snart litt påfyll gjennom «Left Behind»-utvidelsen. Dette er en slags forløper, som tar oss tilbake i tid til skoledagene med ungjenta Ellie i hovedfokuset.
– Vi har akkurat avsluttet jobben med «Left Behind». Bruce Straley og meg selv har holdt på med dette i fire år nå. Det er på tide med en pause, og lade batteriene, forteller regissør Neil Druckmann til Eurogamer.
– Vi har begynt en idédugnad. For å være helt ærlig: noe dreier seg om idéer til en oppfølger. Andre tanker vi har handler om en helt ny merkevare.
Druckmann sier de neste rundene med slik kreativ tankevirksomhet trolig vil avgjøre om de går for et nytt «Last of Us», eller oppsøker upløyd mark til sitt neste spill.
– Det er på samme måte vi tilnærmet oss «Left Behind». Kan vi lage en historie som virkelig er verdt å fortelle, og som ikke gjentar seg selv?
– Klarer vi ikke dét, og ikke kjenner inspirasjonen – hva har vi da igjen til å gi oss selv en skikkelig utfordring, og pushe historiefortellingen til dette mediet videre?
De siste ukene har vi fått flere re-utgivelser, storspill som har tatt spranget over fra PS3 til PS4. «Battlefield 4», «Call of Duty: Ghost» og «FIFA 14», for eksempel – men også «Tomb Raider», lansert i forrige uke.
Kan «The Last of Us» gjøre et lignende konsollgenerasjonssprang?
I fjor høst var tonen lite optimistisk.
– Vi har ingen planer om det, sa en representant for Naughty Dog den gangen.
–En av grunnleggerne av dette California-studioet, Christophe Belestra, har tidligere avslørt overfor Eurogamer at de jobbet med teksturer av høyere kvalitet enn PS3 takler – så i teorien ligger det noe uforløst grafisk der.
I det ferske intervjuet med Neil Druckmann settes døra litt på gløtt for en PS4-versjon av «The Last of Us». Naughty Dog er ikke det største studioet i USA, når det gjelder antall ansatte. Det kan derfor bety at ressursene må prioriteres i retning «Uncharted 4» og Druckmann/Straleys neste.
– Vi har så begrensede ressurser, og det er et spørsmål hvor du plasserer disse.
– Det handler om vi får følelsen av hvor behovet er, hvor tiden vår best kan bli brukt. Dette er noe vi må finne ut av etter som vi går videre, sier han om sjansene for en «superutgave» av «The Last of Us» til PlayStation 4.
Ekstrapakken til «The Last of Us», kalt «Left Behind», slippes 14. februar.