(PressFire.no): Det ble litt sirkus og støy etter at Ubisoft tidligere i år besluttet å utsette «Rayman Legends» – opprinnelig planlagt som en Wii U-lanseringstittel.
Spillet blir ikke eksklusivt likevel, kunne Ubisoft fortelle i februar. Det ender også opp til PlayStation 3, Xbox 360 og Vita.
Grunnen er at det franske spillselskapet så at kundegruppen av Wii U-eiere ikke var stor nok.
I forbindelse med E3-spillmessen i Los Angeles i forrige uke, forklarte Ubisoft-sjef Yves Guillemot hvordan de vurderte situasjonen.
- Vi så at Wii U ikke ville selge mange nok av disse spillene.
- Spillet kommer til å bli fantastisk, og vi ønsket ikke at utviklerne skal ende opp i en situasjon der de selv etter å ha lagd et fantastisk spill ikke klarer å selge godt nok, sier Yves Guillemot til GamesBeat.
- Vi besluttet derfor at vi må lansere på mange nok maskiner, slik at folk kan få prøvd det på systemet de eier og gi oss selv mer tid både for å gjøre Wii U-spillet bedre og å lage versjoner til de andre konsollene.
Som et lite plaster på såret ovenfor Wii U-eiere som hadde gledet seg til «Rayman»-spillet, lagde Ubisoft en gratis modus – kalt Rayman Legends Challenges. Denne er lagd utelukkende til Nintendo-konsollen, og noen av utfordringene er skreddersydd GamePad-kontrolleren.
Challenges havnet i eShop-menyene til Wii U i april.
Michel Ancel, hjernen bak, gikk samtidig ut og ba om unnskyldning for at det som hadde skjedd. Det kom etter en del bråk og frustrasjon. Også utviklere bak «Legends» lettet på trykket og påsto at denne beslutningen ble tatt av andre i selskapet.
Det gikk så langt at det ble protestert med plakater som hadde påskriften «slipp Rayman fri», utenfor kontorene til Ubisoft Montpellier.
«Rayman Legends» lanseres til Wii U, PlayStation 3, Xbox 360 og PlayStation Vita den 30. april.