Activision-forskning: – Matchmaking basert på ferdigheter er bedre

29. juli 2024 13:42

(PressFire.no): I en årrekke har debatten rast på internett om såkalt «SBMM» – ferdighetsbasert matchmaking – i spill.

Altså at spill forsøker å matche spillere som har omtrent like ferdigheter sammen, i stedet for at det er fri flyt.

Noen mener at spill blir dårligere fordi de ikke får lov til å gå bananas mot spillere med lavere ferdigheter eller at tilfeldige sammensatte lag er bedre, mens andre sier at en balanse må til for å gi alle likt grunnlag.

Men nå har Activision gjort noe så uvanlig som å slippe en white paper – en liten forskningsrapport – om konseptet, og der kommer det fram at det er langt mer nødvendig enn først antatt.

Selskapet har kikket på hvordan de setter sammen motstandere online i «Call of Duty», der de måler en rekke elementer for å se hvor god en spiller er.

– Spillere på alle nivåer skal ha en morsom og en konkurransedrevet opplevelse i spillet. Å balansere lagene er den viktigste grunnen til å måle ferdighetsnivået. Om vi ikke vet hvordan vi tror spillerne kommer til å gjøre det, så kan vi ikke ha en balansert opplevelse i spillet, skriver selskapet.

– Dette resulterer i overkjøringer, som vi vet ikke er morsomt for spillerne som taper.

Activision skriver at dette blir en negativ loop om det får foregå for lenge, og som til slutt ender med en slags forskrudd variant av SBMM uansett – 80 til 90 prosent av spillerne faller fra og spillet ender opp med bare de beste av de beste, som gjør at ingen ønsker å spille i det hele tatt.

I starten av 2024 kjørte selskapet tester i «Call of Duty: Modern Warfare III» der de skrudde av en rekke av parameterene de bruker for å måle ferdigheter for halvparten av spillerne.

Etter en måned var resultatene klare: 

Figuren over viser hvor mange spillere som returnerer til spillet innen to uker, og er delt inn i ferdighetsnivå.

Activision påpeker at de lavere gruppene her inneholder langt flere personer enn de på topp.

Når ferdigheter ikke ble tatt like stort hensyn til, ser vi at de alle grupper spillere, med unntak av de aller flinkeste, hadde større frafall enn vanlig.

– Dette var kun med en nedprioritering av ferdigheter. Om vi hadde tatt det helt vekk forventer vi å se spillerbasen forvitre raskt på noen måneder.

Tallene viser også at flere slutter i løpet av en kamp dersom SBMM ikke er implementert – med unntak av de aller flinkeste, som jo da møter antatt svakere motstand.

Jevnt over resulterte testen i «Call of Duty» med langt flere kamper som var en total overkjøring fra en side, forteller Activision.

– Vi kan se at det å slippe opp på ferdighets-matchmaking påvirker vår mulighet til å holde spillerne interessert i negativ retning. I en lignende test så vi en merkbar nedgang i antall spillere som spilte «Call of Duty: Modern Warfare» (fra 2019) og en oppgang i antallet som skrudde av under spilling.

– Når vi forsøkte å bare skru det på for den nederste 25 prosenten av spillere og beholde slakkere matchmaking for resten så vi også klare negative effekter på spillerantallet.

Activision skriver også at spillerne selv rapporterte at de hadde det mindre gøy i perioden testene holdt på.

Så da skulle en tro at den saken var biff.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3