(PressFire.no): Da «Overwatch 2» ble annonsert var det ikke rent lite kontroversielt – ikke bare var det mange som ikke helt så meningen med et nytt spill enda, men at spillet skulle gå fra seks-mot-seks til fem-mot-fem hadde store implikasjoner på selve spillingen.
Nå har spillet vært ute i snart to år, og har kanskje ikke helt tatt av slik utvikler Blizzard hadde håpet på, selv om spillet har hatt mange millioner spillere.
Og nå setter de døra på gløtt for at 6v6 kommer tilbake.
I et digert innlegg skriver «Overwatch»-sjef Aaron Keller at teamet har grublet mye på hvorfor det ene var å foretrekke over det andre, og balansering av spillet har tydeligvis vært et problem.
Utviklerne gjorde tre store endringer: De fjernet muligheten for flere av samme helt i kampene, de gjorde at søk etter kamper var basert på roller, og de fjernet to av spillerne ved overgangen til «Overwatch 2».
Dette har gjort balanseringen lettere, men samtidig har det tatt brodden av kampene, innrømmer Keller.
– Når du ser på endringene gjort siden «Overwatch» kom ut, så er det klart at de har tatt vekk noe av variasjonen i kampene. Vi får tilbakemeldinger om at kampene kan føles like, skriver han.
Søketider for spillerne var langt høyere i originalspillet i forhold til «Overwatch 2», spesielt fordi spillerne i stor grad foretrakk å spille «Damage»-helter. Det hjalp på med bare fem spillere per lag.
Men det tok samtidig luften ut av dekket ytterligere.
– Et gjennomgående tema for avgjørelsene var at det begrenset kampvariasjonen, spillerfriheten og kreativiteten for å skape et mer balansert, konsekvent og konkurransedyktig opplevelse for spilleren.
Såpass mange har ønsket seg tilbake til slik «Overwatch» en gang var, at Blizzard nå åpner opp for å gløtte litt tilbake over skulderen.
– Folk har foreslått en test. Hvorfor ikke legge inn forskjellige variasjoner av 6v6 i spillet og se hva som skjer? Vi er enige, og basert på tilbakemeldingene fra dere holder vi nå på å utforske hvordan vi kan teste det ut.
Keller advarer mot at det kan ta tid. Noen utfordringer er å få spillet til å kjøre stabilt nok med to ekstra spillere på banen, men søketiden er den store bekymringen.
– Teamet greide ikke å løse dette tidligere. Vi har noen idéer nå, men det er ingen garantier for at de vil fungere. Er det en verden der folk ønsker å leve med lengre søketider for å spille 6v6? Kanskje.
– Men det er et risky grep å gjøre. Vi har titalls millioner nye spillere som bare har spilt fem-mot-fem, og vi må passe på å ikke frustrere de som liker spillet slik det er i dag.