(PressFire.no): Utvikler Riot Games har lenge hatt regler mot gambling-reklame i turneringer knyttet til sine spill.
Lag som har deltatt i turneringene i «League of Legends» og «Valorant» har ikke kunne hatt sponsorer innenfor betting, kasinodrift eller lignende – men det endrer seg nå.
I en bloggpost skriver Riot at de nå lar lag i førstedivisjonene i de to spillene bestemme selv.
– Vi vet at tipping ikke er for alle, og at noen fans har sterke følelser rundt det, og vi respekterer dette.
– Men realiteten er at tippe-aktiviteter allerede har eksistert rundt sportene våre og vil fortsette selv om vi deltar eller ikke.
Riot skriver videre at flere lag har ønsket å kunne ha slike sponsorer, og at åpningen for dette vil gi flere inntektsstrømmer i et presset marked.
Det omsettes for 10,7 milliarder dollar i e-sporttipping i året ifølge Riot, og 70 prosent av dette skjer på plattformer som er «uregulerte». Selskapet mener at å åpne opp for tippesponsorer vil gjøre det tryggere for fansen.
Selskapet skriver videre at de vil måtte gå god for sponsorene før lagene får lov til å bruke dem, og at de ikke kommer til å tillate reklamesnutter, logoer eller tippestatistikk under sine sendinger – sponsingen må skje i lagenes egne kanaler.