(PressFire.no): For dem som kjenner litt spillhistorie og kanskje spesielt innen åpne spill, er David Braben, et navneskilt som står ut.
Med «Elite» fra 1984 sprengte han grenser for hva man kunne forvente av et spill, og enkelte mener at de fleste åpne spill har denne serien å takke.
Du kan lese mer om «Elite»-serien i vår spesial. Anmeldelsen vår kan du også lese her.
Først ut av de nye romspillene
Det nyeste spillet i serien, «Elite: Dangerous», har hatt stor suksess og legger lista for nykomlingene hos «No Man’s Sky» og «Starship Citizen».
«Elite: Dangerous» har imidlertid hatt et lite forsprang sammenlignet med «konkurrentene» - siden lanseringen rundt juletider har ikke bare spillet rukket å bli ganske populært, men Braben og kompanjongene har rukket å oppgradere spillet masse.
Store ting i vente
Under E3 i Los Angeles fikk vi anledningen til å snakke med spillskaperen og ikke bare kunngjorde de en Xbox One-versjon av spillet, men lover at det kommer masse nytt i tiden som kommer.
I dag kan man ikke besøke plantene i det enorme universet, men planen er både å la deg lande på planetene og gå ut av romskipet.
Det skal også være planen å la deg gjøre mer ut av romstasjonene. Imidlertid innrømmer Braben at det gjenstår mye arbeid og avslører at bare den ene ringen i Orbis-romstasjonene innholder større område enn hele «Grand Theft Auto V».
Braben avslører også overfor PressFire hvordan de har klart å gjenskape Melkeveien.
REPORTER: Mikael Lunde. FOTO/KLIPP: Fredrik Reed.