De første bildene fra «The Witness»

Det nye spillet fra «Braid»-utvikler Jonathan Blow er imøtesett med enorme forventinger. Se de første bildene fra «The Witness» her.

1. mars 2010 11:29

Spillet, som blir Jonathan Blows første etter at «Braid» tok verden med storm, er ikke ventet før sent 2011. Nå har imidlertid de første bildene fra spillet blitt sluppet på den offisielle «The Witness»-bloggen.

Det er vanskelig å hente mange detaljer ut fra bildene, men sammen med det vi tidligere har fått vite om premissene fra spillet gir det oss en viss pekepinn.

Da spillet først ble annonsert i fjor sommer, fortalte Blow at dette vil bli et oppdagelsesspill skildret i førsteperson, med flere oppgaveløsningselementer. Du befinner deg på en ubebodd øy. Ledetrådene og dermed også premissene for historien, utspiller seg i takt med at du oppdager nye gjenstander og ledetråder.

FILOSOFISK OPPDAGELSESFERD

Ett av de ferske bildene som er sluppet skal være representativt med området du starter hele spillet i.

(Klikk på bildet i mellomoverskriften).

Her blir vi også møtt av en bildetekst på The Witness-bloggen som forteller:

«En av de første tingene du ser i spillet. Hvem er du? Hvorfor befinner du deg i en mørk gang? Hva er den lysende tingen på veggen?».

Noen av bildene som nå nylig er sluppet, øker perspektivet en smule. Du ser huset du befinner deg i, og ser også et større utsnitt med en hage.

Rundt hele området går et (strømførende?) gjerde som helt klart er der for å beskytte deg mot noe. Eller kanskje du er den som trenger å beskyttes mot omverdenen?

Se også: Flere ferske konseptkunstbilder fra «The Witness».
Les også:
«Braid»-skaperen avslører «The Witness»

.

Ett annet bilde viser oss perspektivet fra et atelier der du ser flere skulpturer, samt en rød, lysende bryter på veggen. Hvordan du skal komme deg ut fra dette huset blir en av de første oppgavene du må løse. Du blir også stilt overfor spørsmål som hvem opphavsmannen eller -kvinnen bak disse skulpturene er.

Konseptkunsten er signert Eric Urquhart som er en del av det lille teamet med utviklere som Blow har samlet de siste månedene etter at han gikk ut med en stillingsutlysning. Noe av det han skrev om «The Witness» da han var ute for å rekruttere i fjor sommer var:

- Jobb i et lite team med et pussle-oppdagelsesspill som er filosofisk og stillferdig, og som blir lagd av andre grunner enn grumsete profittmotiv.

- Dette spillet legger stor vekt på måten ting ser ut og vil være et forfriskende prosjekt for de som verdsetter nyanser, sto det i jobbutlysningen.


«The Witness» ventes sluppet til flere plattformer, og det er antydet at spillet ikke er ferdig før til neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3