(PressFire.no): Da Sony for en uke siden avduket sin nye PlayStation-satsing, kunne de avsløre at de går bort fra eksotisk, egenutviklet arkitektur til fordel for mer tilgjengelig teknologi.
Dette fordi spillutviklere skal få en lettere jobb når de skal utvikle spillene for maskinen.
Arkitekturen i PlayStation 3, med Cell-prosessoren i spissen, viste seg å være en utfordring for mange utviklere.
Denne gangen blir det visstnok andre boller, for Sony velger nå å gå for pc-vennlig arkitektur de fleste utviklere allerede har god kjennskap til.
- Dette er en konsoll av utviklerne, for utviklerne, sa Mark Cerny under forrige ukes pressekonferanse.
Cerny har hatt ansvaret med å lage PlayStation 4 for Sony.
Derfor har den japanske elektronikk- og underholdningsgiganten også valgt å alliere seg med mikroprosessorprodusenten AMD for leveranse av prosessorer.
Nå sier AMD at kraften i maskinen ikke blir så «hyllevare» som man kanskje trodde først – AMDs markedssjef, John Taylor, avslører at den nye såkalte APU-en de vil produsere for PlayStation 4 blir den desidert kraftigste de har laget.
- Vi har aldri før laget noe som dette for noen. Til dags dato er det den desidert kraftigste APU-en vi har bygget, sier han til The Inquirer.
Videre forteller han at selv om den inneholder teknologi som vil inkluderes i deres A-serie av Jaguar-systemet senere i år, er den spesialbygget for PlayStation 4 og inneholder dessuten egen Sony-teknologi.
APU-ene som havner på markedet heller ikke inneholde like mange kjerner, avslører han.