(PressFire.no): For en stund tilbake ble et nytt grafikk- og prosessor-API annonsert, kalt Vulkan. Dette skulle være en slags spirituell oppfølger til det gamle OpenGL-systemet, lagd for en nyere tid.
Målet var å bygge videre på og effektivisere kodingen mest mulig, og å ha en reell utfordrer til DirectX 12 – Microsofts Windows 10-eksklusive grafikk-API.
Og nå begynner spillene å støtte moroa også, der det nye APIet øker effektiviteten på maskinvaren ved å la programmererne for eksempel slippe unna mye driver overhead, når prosesseringen gjerne må gjennom flere lag med algoritmer, koder, data typer eller strukturer.
Store forskjeller - kanskje
«Doom» er dermed det fjerde spillet som støtter det nye APIet, etter «The Talos Principle», «Ashes of the Singularity» og «Dota 2», og fordelene ser ut til å være store.
På diverse nettforaer rapporterer spillere at de får så mye som 50 prosent bedre framerate, og hopp i alt fra 20 til 40 fps ser ut til å være normalen.
Ingen vits i DirectX12
På Twitter har en av programmererne bak grafikkmotoren til «Doom», Axel Gneiting, tidligere tatt Vulkan under vingen, hvor han sa at han var irritert på de som heller gikk for Microsofts DirectX12.
- Det gir bokstavelig talt ingen mening, skriver han i en post.
Han forklarer videre at, siden en stor gruppe spillere fortsatt sitter på Windows 7, så er det ekstra slitsomt for utviklere å skulle legge seg på DX12-linja – som ikke støttes av det operativsystemet. Da må de uansett også støtte eldre versjoner.
Uansett vil det nå forhåpentligvis bli «krig» mellom de to variantene, noe som burde bety gode tider for oss som spiller spill.