De fleste hadde på forhånd forventet at Nintendo ville fortelle mer om hvordan Vitality Sensor var tenkt integrert i Wii-opplevelsen under årets E3 som gikk av stabelen i Los Angeles i forrige uke. Ekstrautstyret, som i bunn og grunn er en pulsmåler, ble først vist under Nintendos pressekonferanse på E3-spillmessen i fjor, men ble ikke nevnt med et ord da selskapet hold årets E3-brief.
Det førte til at det i løpet av de siste dagene har blitt spekulert i om Vitality Sensor i det hele tatt eksisterer i Nintendos videre planer.
Cammie Dunaway fra Nintendo USA kan imidlertid berolige med at dette tilleggsutstyret fortsatt lever i beste velgående, men at E3 i år ikke var den rette arenaen for å vise produktet igjen og fortelle om videre planer for denne pulsmåleren.
- Vi fortsetter å jobbe med Vitality Sensor. Mens vi vurderte hva vi ønsket å ta med oss til E3 forsto vi at vi hadde et temmelig tettpakket program, forteller Dunaway til GameSetWatch.
- Vi tenkte også på atmosfæren på E3 som er virkelig støyete og adrenalinfylt, høylytt og stressende, og det virket bare ikke som det beste miljøet å introdusere et produkt som i essens handler om å slappe av. Så vi besluttet å se etter en annen anledning som vil være mer passende, fortsetter hun.
Her kan du lese flere E3 2010-nyheter.
Hvorvidt Cammie Dunaway og Nintendo tenker på Tokyo Game Show, som går av stabelen i midten av september, eller en annen spillmesse, sier hun ikke noe om i dette intervjuet.
Vitality Sensor ble i fjor introdusert som et produkt som skal kunne lære deg å stresse ned.
Det er åpenbart at dette tilleggsutstyret lett kan integreres i Yoga-aktige spill eller titler med et treningsfokus, som Wii Fit og lignende, men i fjor fortalte Nintendo-president Satoru Iwata at selskapet også ser på andre bruksområder.
Skrekkspill, for eksempel.
- Majoriteten av publikum under E3 reagerte med «Hva i all verden er det Nintendo planlegger med et enkelt pulsmeter?», sa Iwata i forbindelse med en investortale i fjor sommer.
- Wii Vitality Sensor har stort potensial og et bredt bruksområde, som for eksempel å måle hvor redd en spiller er i en horror-tittel.
I august i fjor sa Nintendo-toppen at Vitality Sensor ville bli lansert i løpet av 2010. Det virker mindre sannsynlig nå, ett lite år etter disse uttalelsene.
Se hvordan Vitality Sensor ble presentert under E3 i 2009: