(PressFire.no): Det er i et såkalt «town hall»-møte med sine ansatte at EA-sjefene beskriver lanseringen av «Battlefield 2042» som en bom.
Spillet har falt helt av radaren etter en lansering fylt med bugs og merkelige designvalg, til den grad at EA ikke har kommentert offentlig på verken salg eller spillerantall.
Det er nettsiden Xfire.com som siterer fra dette møtet, som foretas internt hver fjerde måned for å holde de ansatte oppdatert på det som skjer.
Der forklarer studiosjef Laura Miele at det er viktig å vite både når selskapet har suksess og når det ikke går så bra – og at «Battlefield»-lanseringen er i siste kategori.
– Spillet greide ikke å møte forventningene fra spillerne, og bommet helt klart også på våre egne forventninger, sier Miele.
En del av problemene med utviklingen av spillet skal ha vært teknologien som ligger i bunn, der utvikler DICE måtte oppdatere hele spillmotoren Frostbite, noe som angivelig skal ha tatt hele 18 måneder.
– Det var i bunn og grunn en helt ny motor. Frostbite-versjonen de var på var så gammel at de måtte gå tilbake og oppdatere. Så spillet ble lagd på en ny motor.
Dette, sammen med pandemien som gjorde at utviklerne måtte jobbe hjemmefra, gjorde at utviklingen ble vanskeligere enn antatt, og spillet lanserte med flere bugs og feil enn man hadde håpet på.
Men også lanseringen av «Halo: Infinite» blir utpekt som en grunn til at spillet ikke har nådd de samme høydene som tidligere.
At flerspillerdelen til «Halo» plutselig ble lansert var et slag i siden, ifølge Miele, fordi spillet var en mer polert opplevelse ble det bedre mottatt av spillere – og det antydes dermed at det skjedde en aldri så liten spillerflukt.